De Indonesische kiezers kunnen met de online verkiezingsstrijd gemakkelijk gelokt of gemanipuleerd worden

De Indonesische kiezers kunnen met de online verkiezingsstrijd gemakkelijk gelokt of gemanipuleerd worden

Foto: ANP. Een Indonesische burger oefent haar stem uit en is een weerspiegeling bij het democratische verkiezingsproces in Indonesië.

De stembusgang in Indonesië op 14 februari 2024 behoorde tot ’s werelds grootste democratische verkiezingen. Na twee termijnen moest de Indonesische leider Joko Widodo plaatsmaken voor een nieuwe president. Een driestrijd tussen huidige minister van Defensie Prabowo Subianto en twee voormalige provinciale gouverneurs, Anies Baswedan en Ganjar Pranowo leidde tot een onlinestrijd om presidentschap. Met grappige en schattige fimpjes hopen de drie kandidaten de kiezers te overtuigen, maar ook is er veel misinformatie.

Ruim 200 miljoen Indonesiërs mochten gaan stemmen, zo ook de Indonesiërs in Nederland. Volgens het peilingbureau Indikator Politik Indonesia wilde 46,7 procent van de kiezers afgelopen december op Prabowo stemmen. De gemoy-campagne* heeft hem waarschijnlijk geholpen. Meer dan de helft van de Indonesische kiesgerechtigden is jonger dan veertig jaar. Een vijfde is onder de 27. Velen van hen zijn niet goed op de hoogte over de politieke geschiedenis van autoritaire leider Soeharto. Met name de jongere kiezers, zij zijn door dit gebrek aan kennis vatbaar voor manipulatie. ‘Ze laten zich snel leiden door leuke filmpjes en beroemdheden en hebben weinig kennis van de politieke geschiedenis’, vertelt Edbert Gani Suryahudaya van het Indonesische onderzoekscentrum CSIS in de Singaporese krant The Straits Times.

Ebed Litaay (43) is twee jaar lang de wereldwijde president geweest voor de Indonesische diaspora, daarnaast heeft hij acht jaar op de Indonesische Ambassade als politiek analist gewerkt. ‘Het is lastig om erachter te komen wie de desinformatie verspreid, maar er kan een spelletje achter deze informatie zitten vanuit de kandidaten zelf’, vertelt hij stellig in de uitzending.

Ook in Nederland zijn veel Indonesiërs die in bezit zijn van een Indonesisch paspoort gaan stemmen. 10 februari kon men bij onder andere ambassade hun stem uitoefenen op de verkiezingen in hun moederland.

In de radio-uitzending is Ebed te gast en gaat hij het hebben over de peilingen, de invloed van sociale media en de diaspora-gemeenschappen.

Voordat de uitslagen bekend zijn gaat het zeker een aantal dagen duren voordat alle stemmen zijn geteld.

*De gemoy-campagne is een campagne van kandidaat Prabowo waarin er foto’s en filmpjes worden verspreid waarin mensen hem associëren als een schattige opa. Dit is een strategie om de stemmers te beïnvloeden.

Over de auteur

Emily van den Braak

Emily van den Braak (18 jaar) gaat altijd voor het hoogst haalbare en is nieuwsgierig naar alles wat er ‘happening’ is. ‘Voor' de schermen werken is sinds jongs af aan haar uiterste streven.