Wereld radio dag, alweer 100 jaar radio

De zelfgemaakte radio van Marten van der Velde. Foto: Lieselot Pol

Afgelopen dinsdag was het wereld radio dag. Deze dag is 11 jaar geleden gekozen door de Organisatie der Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO). Deze dag is bedoeld om radio als medium in de spotlight te zetten en stil te staan bij het effect dat het op onze maatschappij heeft gehad als informatiedrager.

Radio is een medium dat al decennialang mensen verbindt over de hele wereld. Of het nu gaat om het brengen van nieuws, het delen van verhalen, het verspreiden van cultuur of het bieden van entertainment. Dit jaar is het thema van wereld radio dag dan ook ‘een eeuw informatie, amusement en educatie’.

Volgens mediahistoricus Huub Wijfjes beseffen mensen niet wat de impact van de radio is op sociale cohesie. ‘Het belangrijkste aan de radio is dat je tegelijk naar luistert en over kan praten. Het beste voorbeeld hiervan is de top 2000,’ vertelt hij, ’die kan je in theorie op Spotify luisteren, maar het leuke eraan is dat iedereen op hetzelfde moment de nummers hoort en erover in gesprek gaat. Dat werkt niet zo, als je in je eentje luistert.’

Wat radio van andere media onderscheid, is dat het overal te luisteren is. Het enige wat je nodig hebt, is een eenvoudige radio-ontvanger, of het nu een traditioneel toestel is, een mobiele telefoon of zelfs een internetverbinding. Zelfs in afgelegen gebieden waar internet- of tv-toegang ontbreekt, kan radio nog steeds worden ontvangen.

Volgens Marten van der Velde, verzamelaar en bouwer van radio’s, is zo’n radio niet moeilijk in elkaar te zetten. ‘Ik maakte ze vroeger als kind altijd in een jampot. Dan had je een closetrol waar je wat ijzerdraad omheen wikkelde, daar maakte je een antenne en een koptelefoontje aan vast en dan werkte het. Ik luisterde daar altijd stiekem, onder mijn dekens, omroep Leeuwarden mee’, vertelt hij.

Luister hier de reportage van Lieselot Pol over het verleden en de toekomst van de radio:

Lieselot Pol

In mijn artikelen kan je creativiteit terug vinden, zo ben ik vindingrijk met onderwerpen en invalshoeken. Ik hou ervan om te spelen met oprolbaarheid en tekstopmaak. Mensen en hun drijfveren ontdekken vindt ik heel interessant. Iets schrijven wat iemand mee trekt in het verhaal is mijn doel. Ik kan ook overweg met audio en video.