De NBA komt met historisch nieuw ‘In-season tournament’

Afgelopen dinsdag is het nieuwe basketbal seizoen van de NBA begonnen. Dit jaar mét het nieuwe ‘in-season tournament’. Dit nieuwe bekertoernooi wordt tussen 3 november en 9 december gespeeld. Een historische gebeurtenis, want bij geen enkele van de ‘grote vier’ Amerikaanse sporten; American Football, basketbal, honkbal en ijshockey is er ooit een vergelijkbaar toernooi gekomen.

‘Het is gewoon een truc, om meer geld te verdienen’, aldus sportkenner Mart Smeets. De NBA is zeer gericht op het verdienen van geld, dit is niet nieuw. ‘De NBA heeft een hele afdeling van mensen puur gericht op geld verdienen. Kijk maar het (recente) verleden in, de toevoeging van de driepuntslijn, (lijn waarachter een schot drie punten waard is, red.) en het Play-In format, een systeem waarmee meer teams kans maken om de Play-offs te bereiken. Dit zijn allemaal manieren om het spel vriendelijker te maken voor het publiek in een poging om meer fans te trekken, zodat ze nog meer tv-wedstrijden kunnen verkopen’, voegt Smeets toe.

De voornaamste reden voor dit nieuwe toernooi is de media dominantie van de NFL, de grootste American Football competitie in Amerika, in de eerste maanden van het seizoen. ‘Ze pakken een heel groot gedeelte van de markt’, zegt Smeets. ‘De maanden november en december zijn vaak de maanden van het seizoen waarin het saai kan worden’, voegt Basketbal podcaster- en fan Tim Hartog toe.

Dit nieuwe idee brengt veel speculatie bij de fans: ‘Er is nu een soort splitsing bij de fans, de helft is heel sterk tegen en de andere helft laat het lekker op zich afkomen.’ Dit nieuwe idee is voor de mensen in Amerika heel nieuw, maar in Europa kennen wij dit systeem al heel erg goed. ‘Het model is gebaseerd op de Europese ‘Champions League’, aldus Smeets. De Champions league heeft een systeem waarin teams elkaar spelen in een groepsfase, met daarna enkele knock-out rondes tot er twee teams overblijven die in een finale spelen. ‘De NBA is een van de progressievere sportcompetities in Amerika, veel Amerikanen moeten nog wennen aan deze vormen van competitie en weten ook nog niet helemaal wat zij moeten verwachten, vandaar ook de splitsing tussen fans’.

Eduard van den Brink

Eduard van den Brink (2003) heeft passie voor sport, nieuwe media, muziek en maatschappelijke discussies over bijvoorbeeld klimaat. Hierdoor heeft hij voor de school van journalistiek gekozen, om als mens door te groeien en zijn interesses achterna te gaan. Eduard heeft dromen om in het buitenland journalistiek uit te voeren.