Pharos vraagt aandacht voor ‘onrechtvaardige en onacceptabele gezondheidsongelijkheid’

Don Ceder (CU), Judith Tielen (VVD), Marijke Synhaeve (D66) en Lisa Westerveld (GL/PvdA) en Patricia Heijdenrijk.

In de Week van de Gezondheidsverschillen presenteerde Pharos ‘Sociale uitsluiting en gezondheidsverschillen’. De nieuwe publicatie werd dinsdag 19 maart aangeboden aan een aantal Tweede Kamerleden. ‘Wij hebben u hier als Kamerleden hard bij nodig, deze regeerperiode. Om de urgentie van het thema hoog op de agenda te houden. En de aandacht van bewindspersonen steeds weer te vestigen op deze onrechtvaardige en onacceptabele gezondheidsongelijkheid’, aldus Patricia Heijdenrijk, directeur van Pharos.

‘Ons onderzoek vormt een pleidooi om als samenleving en politiek te reflecteren op de huidige waarden en uitgangspunten waarop beleid wordt gebaseerd’, vertelt Karen Hosper, auteur van het rapport. Voor de publicatie organiseerden de onderzoekers van Pharos panelgesprekken. Panelleden vertelden over hun ervaringen op het gebied van sociale uitsluiting. In sommige gevallen gaat het om feitelijke uitsluiting, door bijvoorbeeld lastig te begrijpen regels of ontoegankelijke instanties. In andere gevallen gaat het om het gevoel er niet bij te horen. ‘Zij willen wel helpen, maar zeggen ook: zo zijn nu eenmaal de regels. De baliemedewerker is hulpeloos, ik ben hulpeloos en wanhopig. Voor wie zijn deze regels nu?’, vertelt panellid Afrah over haar gevoel van uitsluiting, te lezen in de publicatie.

Marijke Synhaeve (D66) en Patrica Heijdenrijk. Foto: Marco de Swart

‘We moeten ons absoluut schamen voor de cijfers omtrent gezondheidsongelijkheid’, vertelt Marijke Synhaeve, Tweede Kamerlid van D66. ‘Voor dit complexe probleem zijn er geen makkelijke oplossingen, dus die illusie moeten we niet willen wekken. Anders hadden we het probleem allang opgelost. Aan de politieke wilskracht ontbreekt het niet’, vult ze aan. De auteurs van het rapport die dinsdag aanwezig waren bij de overhandiging zijn tevreden met de gesproken politici.

Ines Kostić, partijlid van Partij voor de Dieren, vindt het belangrijk om van sociale uitsluiting en gezondheidsverschillen een belangrijk punt te maken. ‘Om mij hard te maken voor dit soort problemen, hiervoor ben ik de politiek ingegaan’, vertelt Kostić. De politicus vindt dat haar partij te weinig zetels heeft om het verschil te kunnen maken, als het om gezondheidsongelijkheid gaat. ‘Mijn mede-Kamerleden met meer zetels moeten hier werk van maken. Ik neem een extra exemplaar van het rapport mee voor collega Fleur Agema’, vult ze aan.

Redacteur Romee Pietersen deed verslag van de overhandiging in de Tweede Kamer: