Blauwtong keert terug in Nederland

Blauwtong is een niet-besmettelijke ziekte bij schapen en andere herkauwers. Zij kunnen de ziekte niet op elkaar over brengen, zij worden besmet door de knut. Dit is een mug. Niet al deze muggen zijn besmet met het virus. Zo wordt niet elk schaap ziek nadat ze gestoken worden door een knut. In 2006 is de ziekte blauwtong al eerder in Nederland geweest, dit is alleen een ander type dan dat er nu is. Er is geen vaccinatie voor blauwtong, voor nu kan het alleen behandeld worden door pijnstilling en ontstekingsremmers. Om blauwtong te voorkomen. Moeten alle herkauwers die uit het buitenland geïmporteerd worden in quarantaine. Een andere bestrijding is alle herkauwers bij schemering op stal zetten. Een goede ventilatie helpt hier ook bij. De schapen die toch wel besmet zijn, krijgen last van koorts, een opgezwollen en soms blauwe tong en vermagering. Naast deze symptomen zijn er nog meerdere.

Nu tellen er al ruim 1300 schapen die in Nederland overleden zijn aan blauwtong. Na 28 september was er een daling in het sterftecijfer, dit omdat de knutten niet van regen houden. Momenteel is er in Zuid-Afrika een geïnactiveerd vaccin beschikbaar. Een geïnactiveerd vaccin, bevat het blauwtongvirus. Dit virus is geïnactiveerd en kan zelf geen ziekte meer veroorzaken. Hierdoor zal het lichaam van de herkauwers antistoffen gaan ontwikkelen. Op basis van de informatie over die vaccin, is er een verwachting dat er na zeven tot tien dagen de eerste antistoffen zullen gaan ontwikkelen en dit zal mogelijk kunnen leiden tot minder ziekteverschijnselen. Op basis hiervan, zal er een mogelijke serieuze entcampagne aan kunnen komen. Wanneer er een ontheffing in Nederland komt, kan deze ook hier ingezet gaan kunnen worden.

In de audio reportage hieronder, hoort u de ervaringen van boeren en verdere informatie over blauwtong.

Noa van de Weerd

Noa van de Weerd is een 18-jarige student-journalist op de hogeschool Utrecht. Ze is geboren in Ede en woont in Amerongen. In 2022 heeft zij haar diploma gehaald op het christelijk lyceum in Veenendaal. In haar vrije tijd vindt ze het leuk om met haar vriendinnen iets te doen en om te sporten in de sportschool. Ze kijkt er naar uit om bezig te zijn met de journalistiek!