Factcheck: Helpt pompoen tegen de herfstdip?

Beeld: Pixabay.nl

Op 20 oktober jongstleden verscheen er een item op Libelle.nl met de titel: “Last van een herfstdip? Pompoen eten geeft een boost.” Wanneer je hierop klikt kom je bij een video waarin een opsomming wordt gegeven waarom pompoen gezond voor je is, echter wordt er helemaal geen link gelegd met de herfstdip in de betreffende video. Daarnaast is de herfstdip in principe een psychische aandoening, dus de vraag is dan, kan je je mentale staat een boost geven door zoiets simpels als het eten van pompoen?

Claim: Het eten van pompoen geeft een boost tegen de herfstdip

Oordeel: Niet waar

De herfst- of winterdip is een vaak voorkomend psychisch verschijnsel, vaak voorkomende symptomen zijn: vermoeidheid, somberheid, prikkelbaar, minder zin om dingen te ondernemen en bijvoorbeeld veel meer willen eten en slapen. Veel van deze klachten komen ook voor bij een depressie, echter is het belangrijke verschil dat bij een herfst- of winterdip de klachten verdwijnen zodra de lente eraan komt.

Er wordt gesproken van een herfst- of winterdepressie wanneer deze klachten langer dan twee weken aanhouden en je vrijwel nergens meer van kan genieten. Wanneer de klachten aanhouden tot in het voorjaar is er geen sprake van een herfst- of winterdip.

Oorsprong van de klachten

Vaak is het een combinatie van twee factoren, één daarvan is een gebrek aan zonlicht, in de herfst worden de dagen korter waardoor we minder in aanraking komen met zonlicht. Dit terwijl we daglicht nodig hebben om vitamine D aan te maken. Een gebrek aan vitamine D verlaagt het serotoninegehalte in de hersenen, wat kan leiden tot depressieve gevoelens. Daarnaast zorgt weinig zonlicht ook voor een verhoogde productie van melatonine, dit heeft tot gevolg dat je je sneller vermoeid zal voelen, aldus Thuisarts.nl.

Een andere belangrijke oorzaak is een gebrek aan beweging aldus Fysiotherapie van Gelderen, in de herfst is het vaak erg verleidelijk om lekker op de bank te kruipen. Echter is ontspannen veel makkelijker na wat beweging, tijdens het sporten of bewegen maken we namelijk endorfine aan, deze stof helpt je te ontspannen en depressieve gedachten los te laten.

Wat te doen aan de herfstdip?

Maar wat kan je nu het beste doen tegen een herfstdip, zoals gezegd is pompoen gezond, het bevat weinig kilocalorieën en veel vezels, daarnaast is het een goede bron van ijzer, calcium, vitamine C en E, aldus Wereld Kanker Onderzoek Fonds. Maar helpt het eten van pompoen ook tegen een herfstdip? Diëtiste Vivian Meijer: “Dat het eten van pompoen een herfstdip zou verdrijven is onzin, het kan onmogelijk dat een voedingsmiddel op zich een herfstdip zou verdrijven. Het gaat om het totale voedingspatroon en levensstijl. Daarnaast komt het vaak door een vitamine D tekort, daarom zou ik altijd aanraden om een regelmatig en gezond dieet te volgen, waarbij ook een vitamine D supplement enorm kan helpen tegen een dip.”

Ditzelfde zegt het Voedingscentrum, zij geven naast de eerder benoemde tips ook nog een andere, namelijk: “Trap niet in claims van producten die je de winter doorhelpen.” Zij zeggen namelijk dat stofjes die je humeur kunnen verbeteren hooguit in hele kleine hoeveelheden aanwezig zijn in dit soort producten, hierdoor zal het ook geen meetbaar effect hebben op je stemming.

Een andere goede behandeling is lichttherapie, hierbij krijg je over een periode van tijd, afhankelijk van afspraken met je psycholoog, licht van een speciale lamp. Deze lamp is feller dan een normale lamp maar minder fel dan een zonnige dag buiten, door deze behandeling stopt het lichaam met het aanmaken van te veel melatonine waardoor de klachten verdwijnen, aldus Universitair Medisch Centrum Groningen.

Conclusie

Pompoen is absoluut een gezonde keuze om te eten, maar het heeft geen invloed op je herfstdip. Om de herfstdip te bestrijden zijn er andere methoden die wel werken. De vaakst voorkomende tips zijn: eet een gezond en gevarieerd dieet, een vitamine D supplement kan helpen en ook lichttherapie is een waardevolle behandelmethode. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg beweegt en zorgt voor voldoende ontspanning en slaap.

Er is contact gezocht met Libelle.nl om te vragen naar de herkomst van hun claim. Hier is niet op gereageerd.

Beluister hier het fragment van de factcheck uit de radiouitzending:

Mick van Dijk

Ik ben Mick van Dijk (23). Ik ben student Journalistiek aan de Hogeschol Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding tot mediavormgever afgerond. Als kind was ik altijd al nieuwsgierig en een enorme fan van sport en dan vooral voetbal. Het lijkt mij hartstikke leuk om als journalist in de sportwereld terecht te komen. Wedstrijdverslagen lijken mij supertof om te maken, maar ik denk ook dat ik het top vind om diep in de achtergrondverhalen te duiken.