Bierverkopers en de strijd tegen de dalende bierverkoop

Bierverkopers en de strijd tegen de dalende bierverkoop

De afgelopen negen maanden is er in Nederland minder bier verkocht ten opzichte van 2022. De bierprijs is gestegen en de consument kampt met hogere kosten. De horeca en de slijterijen proberen op verschillende manieren bier aantrekkelijk te maken.

Vanaf het begin van dit jaar koopt de consument minder bier ten opzichte van 2022. Dit heeft te maken met een aantal prijsstijgingen, zoals de grondstoffen die brouwerijen nodig hebben bij het brouwen van bier. Daarnaast zijn de energie- en gasprijzen gestegen door de oorlog in Oekraïne. Door hogere lasten hebben consumenten minder te besteden. Ook de brouwerijen hebben hogere lasten door de stijgende energieprijzen. Door al deze hogere kosten van de brouwerijen stijgt ook de bierprijs. Het bier wordt dus duurder terwijl mensen ook minder te besteden hebben. Daarnaast stijgt de accijns in 2024 met 16,2 procent. Hierdoor wordt een kratje 50 cent duurder, wat neerkomt op ongeveer 2 cent per flesje.

Niet alleen de brouwerijen kunnen in de problemen komen door de dalende bierverkopen. Ook de slijterijen en de horeca ervaren hiervan problemen. In de horeca proberen zij door middel van evenementen mensen aan te zetten tot het kopen van bier. Nadia Boba, de manager van café de Tulp in Amsterdam, zegt: “Doormiddel van challenges, bierpong en een nep Oktoberfest drinken mensen meer bier en wordt er dus ook meer verkocht.” Voor slijterijen is dit anders, zij moeten op een andere manier de consument stimuleren om bier te kopen. Theo File, de manager van De Keet in Amstelveen, vertelt: “Aan de hand van aanbiedingen proberen wij toch klanten over te halen om bier te kopen. Zo geven zij niet al te veel uit en kunnen zij toch voor een mooie prijs bier kopen.”

De horeca en de slijterijen proberen door middel van acties en evenementen meer bier te verkopen om de dalende bierverkoop tegen te gaan. In de onderstaande audioreportage hoor je Theo en Nadia uitgebreid over het effect van de dalende bierverkoop en hun reactie op de stijgende bierprijzen.

Over de auteur