Vermoeidheid zorgt voor problemen in de luchtvaart

foto: pixabay/stocksnap

Het Nederlands onderzoeksprogramma Zembla heeft op 12 oktober een documentaire gepubliceerd over ernstige zorgen over de arbeidsomstandigheden van piloten en cabinepersoneel.

Het onderzoek van Zembla heeft onthuld dat deze professionals vaak onder druk worden gezet om te werken, zelfs wanneer ze ziek of uitgeput zijn. Het resultaat is alarmerend, met gevallen waarbij piloten in slaap vallen tijdens vluchten. Zembla heeft dertig piloten en cabinepersoneelsleden van budgetmaatschappijen ondervraagd, waarvan sommigen schokkende getuigenissen hebben gedeeld. Het probleem lijkt voort te komen uit de flexibele contracten van het personeel, die hen vaak dwingen om te vliegen uit angst voor baanverlies en financiƫle gevolgen.

De groei van budgetmaatschappijen en toenemende concurrentie in de luchtvaartsector lijken de druk op het personeel te vergroten, wat de veiligheid in de luchtvaart in gevaar kan brengen. De budgetmaatschappijen zoals, Ryanair, EasyJet, Wizz Air en Southwest Airlines focussen zich op goedkopere vluchten. Door de lage prijzen zijn de vluchten aantrekkelijk voor reizigers die kosten willen besparen.

Tijdens het onderzoek is er ook kritiek geuit op de Europese toezichthouder op de vliegveiligheid (EASA), die sommige meldingen van veiligheidsproblemen mogelijk onvoldoende serieus neemt. Zembla legt vooral de vinger op een gevaarlijke situatie binnen de Europese luchtvaartindustrie en benadrukt de noodzaak van verandering en verbetering om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen.

Hieronder is de audioreportage te beluisteren over de problemen in de luchtvaart. Aan het woord komen Arno Vos en Joris Melkert. Arno Vos is gezagvoerder bij de grootste Duitse luchtvaartmaatschappij, Lufthansa. Hij vertelt of hij zelf ook weleens last heeft van de druk om te werken in slechte toestand. Joris Melkert is universitair hoofddocent luchtvaart en ruimtevaarttechniek van TU Delft. Hij zal ons meer informatie geven over de toestanden. Want waar ligt het aan en wie is hiervoor verantwoordelijk?

Julia van den Berg

Dit is Julia van den Berg, ze is twintig jaar oud en is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij de sportjournalistiek maar ook cultuur en politiek vindt ze leuk. Ze heeft al eerder ervaring opgedaan in de sportjournalistiek. In het seizoen 2021/2022 liep zij stage bij de Eredivisieclub Sparta Rotterdam. Hier heeft ze leren interviewen, schrijven, fotograferen en nog veel meer. Ze kan niet wachten om in de praktijk als echte journalist aan de slag te gaan. (julia.vandenberg1@student.hu.nl)