Oktoberfest na 188e editie veel veranderd

Foto: pixabay/motointermedia

Het is deze week de laatste week van het Duitse Oktoberfest. Het is de 188e editie van het grote bierfestival. Oktoberfest is een wereldberoemd en jaarlijks terugkerend bierfestival dat zijn oorsprong vindt in München, Duitsland. Dit iconische evenement is een viering van de Beierse cultuur en traditie en trekt jaarlijks miljoenen bezoekers van over de hele wereld.

Het Oktoberfest, dat meestal plaatsvindt gedurende de laatste twee weken van september en doorloopt tot begin oktober, is een groot festijn dat draait om bier, heerlijk eten, traditionele kledij en een uitbundige sfeer. Het eerste Oktoberfest werd gehouden in 1810 ter ere van het huwelijk van de kroonprins Ludwig en prinses Therese. Sindsdien is het festival uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen.

Tijdens Oktoberfest kunnen bezoekers genieten van een overvloed aan bier in enorme festivaltenten. Deze tenten zijn versierd in traditionele Duitse stijl en bieden plaats aan duizenden mensen die zich vermaken met livemuziek, dans en amusement. Naast het bier en de festivaltenten, is Oktoberfest ook bekend om zijn culinaire hoogstandjes. Bezoekers kunnen smullen van heerlijke Beierse gerechten, zoals pretzels, bratwurst, schnitzels en andere traditionele lekkernijen. Een ander opvallend kenmerk van Oktoberfest is de traditionele klederdracht. Veel bezoekers en zelfs deelnemers kleden zich in lederhosen (voor mannen) en dirndls (voor vrouwen), wat bijdraagt aan de authentieke sfeer van het festival.

Het grote publiek uit allerlei landen zorgt voor een goede sfeer, maar niet iedere Duitser is hier blij mee. Zo ook Miriam, zij vertelt dat de prijzen door het vele toerisme omhooggaat. Twee jaar geleden betaalde je nog rond de €11,- voor een liter bier, nu is dat ruim €14,-.

Ook de milieubelasting zorgt voor nadelen. De enorme menigte genereert veel afval, vooral plastic bekers en verpakkingen, wat kan leiden tot milieuproblemen en extra inspanningen vereist voor het schoonmaken en behouden van het festivalterrein.

‘Het Oktoberfest heeft door de grote toeristenstroom authenticiteit verloren. Het is moeilijk om de oorspronkelijke cultuur en tradities te behouden als de drukte op Oktoberfest zo toe neemt. Het wordt eigenlijk te commercieel.’ Aldus Miriam.

Kijk hieronder de explainer voor meer informatie over Oktoberfest:

Julia van den Berg

Dit is Julia van den Berg, ze is twintig jaar oud en is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij de sportjournalistiek maar ook cultuur en politiek vindt ze leuk. Ze heeft al eerder ervaring opgedaan in de sportjournalistiek. In het seizoen 2021/2022 liep zij stage bij de Eredivisieclub Sparta Rotterdam. Hier heeft ze leren interviewen, schrijven, fotograferen en nog veel meer. Ze kan niet wachten om in de praktijk als echte journalist aan de slag te gaan. (julia.vandenberg1@student.hu.nl)