Suriname scoort op het WK korfbal in Taiwan

In Taiwan is vanaf afgelopen zaterdag het WK korfbal. 24 landen stonden klaar om de wereldtitel te grijpen. Dat Nederland goed scoort is gebruikelijk op internationale toernooien, maar een team dat het ook goed doet is Suriname. Zij staan nu in de kwartfinale.

Het toernooi loopt voor de Surinamers tot nu toe voorspoedig, in de eerste poulefase wisten zij van 27-5 van Maleisië te winnen en 22-8 van Hongarije. In de tweede poulefase wonnen ze ook 22-8 van Hongkong maar konden ze België niet verslaan, ze verloren 15-8. Vanmiddag staat de wedstrijd tegen Taiwan op de planning.

Het Surinaamse team bestaat uit Nederlandse korfballers van Surinaamse afkomst. De voormalige hoofdcoach Ivan Karsters is na het idee om een Surinaamse korfbalteam in Nederland op te richten naar Suriname gegaan om met de regering daar te praten, de regering was niet gelijk enthousiast maar ze kregen groen licht. In Zuid Amerika heb je de Pan-American Games, dat is de kwalificatie voor de landen van het continent om zich te kwalificeren voor het WK in Taiwan. En hierbij wisten Brazilië en dus Suriname zich te plaatsen voor het toernooi.

Dit is niet de eerste keer dat Suriname meedoet met een internationale toernooi. In 2019 deden zij namelijk ook mee aan het WK in Zuid-Afrika. Op dit toernooi wisten zij de zesde plek veilig te stellen. In 2019 deed Suriname mee aan de World Games in de Verenigde Staten, ook hier werden zij zesde.

In de radio-uitzending van vandaag spreken wij met Jaïrus Nicatia, de assistent-coach van Suriname, al vanaf de oprichting is Jaïrus aanwezig bij de selectie van Suriname: ‘De groep is eigenlijk een grote familie en dat maakt ons sterk’, vlak voor de wedstrijd tegen Taiwan bellen wij met hem, luister hier naar het interview:

Daan Pastoor

Ik ben Daan Pastoor, 18 jaar, en lerend journalist. Verder sport ik graag en hoop later een sportjournalist te worden. Voor vragen of leuke artikelen ben ik te bereiken via: - Daan.Pastoor@student.hu.nl - 06-81729510