Maandag 2 oktober is het evenement Dutch Media Week in Hilversum van start gegaan. In het gebouw van beeld en geluid kan je inspiratie opdoen doormiddel van vele evenementen. Zo kan je langsgaan bij je favoriete podcast, meedoen aan gametoernooien en rondleidingen volgen. Het evenement duurt tot 8 oktober.
Het evenement speelt met name in op jongeren. Doormiddel van de gametoernooien en jeugdige sprekers proberen ze de jonge generatie te trekken naar het evenement. Dit is van groot belang. Jongeren zijn namelijk steeds minder geïnteresseerd in de klassieke media. Ze volgen hun nieuws op social media platformen als tiktok en twitter. En i.p.v. de krant te lezen, lezen ze verhalen via nieuwsapps.
Als de klassieke media niet ingrijpt bestaat de kans dat hij zal verdwijnen. Volgens Herman Dummer, programmamanager, is dit per definitie niet erg. ‘Journalistiek draait om storytelling en via welk platform dat gebeurt, maakt niet uit.’
Zo gebruikte in 2022 ruim 12 miljoen volwassenen nieuwsapps, daartegenover staat 6,8 miljoen volwassenen die de krant lezen. Een duidelijk verschil dus.
Ook televisie kan door de jongeren gezien worden als een klassiek medium. Mensen tot 25 jaar kijken nauwelijks tot geen televisie. En degene die het kijken, kijken vaak terug, zodat ze het programma kunnen volgen wanneer zij willen.
Volgens een onderzoek TIDM kijkt 2% van de bevolking in 2022 minder live-televisie dan in 2021. En maakt gemiddeld 3% van de bevolking meer gebruik van de andere kijkvormen, terug- en vooruitkijken, streamingsplatformen en korte video’s.
Daarin is net als bij de krant ook een daling te zien in het gebruik van de klassieke media, maar deze daling is lang niet zo sterk.
Beluister hieronder de audioreportage voor een voorproefje van het evenement. En hoe de Dutch Media Week inspeelt op jongeren.