‘Als je er eenmaal aan begint, is het een soort virus’

Rustpunt in Beweging bezig met het vervangen van de steentjes bij een graf, door middel van scheppen en emmers. -Foto door Mielad Amini

DINTELOORD- In het historisch dorpje Dinteloord, is de pas opgerichte stichting Rustpunt In Beweging bezig met het opknappen van de oude begrafenis aan de Zuideinde. Dit doen ze door de begrafenissen te verschonen, opnieuw de namen erop te schilderen en het gebied schoon te houden. De groep bestaat uit zo’n tien vrijwilligers. Jan de Nijs is de voorzitter van de stichting en voelt zich door de lange werkzaamheden verbonden met de begraafplaats. Het voelt voor De Nijs net een virus als je eenmaal begint met het onderhouden van de begraafplaats.

Dankbaarheid voor werkzaamheden

Dat Rustpunt in Beweging nu officieel een stichting is, hebben ze volledig te danken aan hun behulpzame werkzaamheden. ‘Er was een meneer en die kwam voor zijn oom, maar de begraafplaats moest worden opgeknapt, want de naam was niet eens te lezen bij de begraafplek. Vervolgens vroeg hij dus onze hulp en in ruil daarvoor zou hij van ons een stichting maken. Toen we de begraafplaats hadden opgeknapt heeft hij alle kosten betaald, waaronder de notaris kosten. Dit geeft ons ook echt waardering’, zegt vrijwilliger Bram Tolenaars.

Toekomst

Het gaat nog zeker een aantal jaren duren, voordat de begraafplaats is opgeknapt. Zelfs al is het opgeknapt, dan nog moet de begraafplaats steeds worden onderhouden. ‘Als hier niks gebeurt, dan haalt de gemeente de begraafplaats gewoon weg’, zegt De Nijs. Het oude kerkhof zit wel al vol, er komen nog twee vrouwen te liggen eind dit jaar en dan zit het officieel vol met zo’n 600 graven. ‘Er kunnen geen grafkisten meer bij, maar het is nog steeds een belangrijk historisch plek. Er liggen hier niet alleen tweede wereldoorlogssoldaten, maar ook mensen die de watersnoodramp niet hebben overleefd. Het is dus een historisch plek waar heel Nederland van zou moeten weten’, zegt De Nijs.

Audioreportage door Mielad Amini:

Mielad Amini

Mijn naam is Mielad Amini. Ik ben geboren in 2003 en woon in Eindhoven. Je kan me elk moment wakker maken voor pizza of een aflevering van Friends of one piece. In 2020 heb ik mijn havodiploma behaald aan de middelbare school: Stedelijk College. Als je me vroeger zou vragen: 'wat wil je later worden?' Zou mijn antwoord politieman geweest zijn. Dit veranderde toen ik in groep 8 meedeed met een TV-programma, de Beste Vrienden Quiz. Door deze ervaring droomde ik ervan om zoiets nog een keer mee te kunnen maken, maar dan als presentator. Hierdoor studeer ik journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en heb ik als doel later mezelf terug te zien op het jeugdjournaal. Om dit doel te bereiken breng ik verhalen uit. Deze verhalen zijn uit IJsselstein en Nieuwegein. Voordat ik een nieuwsbericht of reportage uitbreng doe ik veel onderzoek, zodat ik iedereen met ECHT nieuws kan verassen!