Factcheck: Kun je van te hete thee slokdarmkanker krijgen?

Bron: Pexels

Hoewel het voorjaar voor de deur staat, zullen veel mensen het eens zijn met het volgende: Buiten is het nog steeds koud. En wat is er dan lekkerder dan het drinken van een warme kop koffie, thee of soep? In een recent gepubliceerd artikel van Margriet wordt hiervoor gewaarschuwd. Het zou wel eens slokdarmkanker kunnen veroorzaken.

Het artikel verscheen iets meer dan twee weken geleden op de website van Margriet, een Nederlands tijdschrift voor vrouwen dat wordt uitgegeven door DPG media. In het desbetreffende artikel worden de gevolgen van het te heet drinken van je koffie of thee vermeld. Verschillende wetenschappelijke artikelen zouden suggereren dat het drinken van te hete thee in verband staat met het ontwikkelen van slokdarmkanker. Zeker als je ook rookt of alcohol drinkt. Nederland staat op de tweede plek van Europese landen waar slokdarmkanker het vaakst voorkomt. Jaarlijks krijgen in Nederland 2500 mensen deze diagnose.

Verwezen bronnen
In het artikel wordt verwezen naar Amerikaanse gezondheidsinformatiewebsite Healthline. Hier verwijzen ze de lezer met links door naar wetenschappelijke artikelen gepubliceerd op ‘The National Library of Medicine’. Het eerste artikel is een groot opgezet Chinees onderzoek uit 2018 waar meer dan 450.000 proefpersonen aan meededen. Uit dit onderzoek bleek dat theeconsumptie bij hoge temperatuur geassocieerd is met het risico op slokdarmkanker, maar enkel in combinatie met overmatig alcoholgebruik of roken. Op basis van dit onderzoek heeft RTL toentertijd dit artikel geplaatst. Hierin wordt geclaimd dat te hete thee op zich de kans op slokdarmkanker niet vergroot, maar dat de combinatie met roken en drinken wel gevaarlijk is. De andere twee recentere bronnen zijn literatuuronderzoeken uit 2020 en 2021 waarin staat dat het consumeren van hele hete drankjes wel in verband wordt gebracht met slokdarmkanker. Een van de twee bronnen vermeldt als kanttekening dat het bewijs nog steeds beperkt is en dat verder onderzoek is vereist.

Aanvullende onderzoeken
En dan is er nog een heel groot ongenoemd, maar interessant Iraans onderzoek gedaan naar dit onderwerp. De conclusie luidt, ‘De resultaten versterken aanzienlijk het bestaande bewijsmateriaal dat een verband ondersteunt tussen het drinken van warme dranken en slokdarmkanker.’ Ze stellen dat het consumeren van meer dan 700 milliliter thee bij een temperatuur van 60+ graden het risico op slokdarmkanker met 90% zou kunnen verhogen. Dit is een belangrijk onderzoek waar organisaties als het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, KWF en World Health Organisation naar verwijzen op hun websites waarop ze allemaal waarschuwen voor het drinken van te hete dranken.

Deskundigen
Pim van der Grinten, Diëtist gezondheidsvoorlichting bij het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, vertelt het volgende: ‘Het drinken van hete dranken boven de 60 graden kan zorgen voor de beschadiging van cellen in de slokdarm. Dit verbranden van het slijmvlies zou kunnen leiden tot slokdarmkanker.’ Roken en drinken zijn dus volgens haar geen essentiële medefactoren hierin. Ze kunnen het risico wel versterken omdat de beschadigde slokdarm kwetsbaarder is voor schadelijke stoffen uit tabak en alcohol. Gemma van den Boog, woordvoerder van KWF Kankerbestrijding, geeft exact dezelfde informatie. Ze voegt toe dat Nederlanders niet per se bang hoeven te zijn voor deze risicofactor. ‘60 graden is niet een temperatuur waar wij Nederlanders onze thee normaal gesproken op drinken.’ Het zijn vooral bepaalde bevolkingsgroepen in landen als Iran en China waar het een gewoonte is om thee op deze temperatuur te drinken.

Conclusie
Hoewel niet alle onderzoeken dezelfde uitkomst hebben, lijkt het erop dat in de meeste wetenschappelijke artikelen inderdaad een verband beschreven wordt tussen het drinken van te hete dranken en het ontwikkelen van slokdarmkanker. En dan niet alleen in combinatie met blootstelling aan andere schadelijke stoffen als alcohol en rook. Beide deskundigen bevestigen dit. Bovendien bestempelt de World Health Organisation het drinken van te hete dranken als ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’. In de toekomst zal meer onderzoek gedaan moeten worden om van volledige zekerheid te spreken over deze claim. Voor nu zijn de adviezen om voor de zekerheid je kopje te laten afkoelen tot onder de 60 graden, voordat je een slok neemt.

Mente Steenbeek

Mente Steenbeek is een Amersfoortse student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze haalt vooral haar plezier uit het schrijven van artikelen en presenteren. Met een breed interesseveld doet ze over veel verschillende thema´s verslag.