Verbod weerhaak in Amersfoort brengt veel onrust bij vissers in Nederland

Amersfoort is de eerste gemeente in Nederland die de weerhaak verbannen heeft. Dit haakje kan zorgen voor letsel bij vissen. Wethouder Johnas van Lammeren wil het gedrag van de vissers binnen de gemeente diervriendelijker maken en ziet dit als een belangrijke stap voor de diervriendelijkheid binnen de gemeente.

Het weerhaakje zorgt ervoor dat de vis beter aan de haak blijft. Dit is voor de visser fijn, maar zeker bij grote weerhaakjes, die vooral gebruikt worden door zogeheten ‘roofvissers’ worden gebruikt, kan er veel letsel ontstaan. Het probleem van veel vissers in Nederland is dat zij geloven dat zij deze haken gebruiken zonder de vis schade te doen.

Veel vissers in Nederland zijn niet blij met dit besluit. ‘De partijen die hier mee bezig zijn moeten zich focussen op belangrijkere zaken’, aldus Leo Kooman, voorzitter van Hengelsportvereniging Alphen. Kooman hoopt, net zoals alle vissers van zijn vereniging, dat de geruchten dat andere gemeentes dit voorbeeld gaan volgen niet kloppen.

Enkele vissers denken dat diervriendelijke manieren van vissen meer aandacht moeten krijgen: ‘We de aandacht trekken naar veilig verwijderen van de haken. De meeste vishaken zijn heel klein, deze zorgen niet voor blijvend letsel’, aldus een visser van de Hengelsportvereniging Alphen die liever anoniem wilde blijven.

De wethouder, die niet tot nauwelijks inhoudelijk meer wilde vertellen, hoopt dat dit ervoor zorgt dat vissen ‘diervriendelijker moet worden’. Hij is het gezicht van dit besluit aangezien dierenwelzijn onder zijn portefeuille valt. Hij wil zich, namens de partij van de Dieren, inzetten voor een zo diervriendelijk mogelijke manier van vissen. De coalitie van de gemeente is snel tot een akkoord gekomen met de vispartij van Amersfoort.

Eduard van den Brink

Eduard van den Brink (2003) heeft passie voor sport, nieuwe media, muziek en maatschappelijke discussies over bijvoorbeeld klimaat. Hierdoor heeft hij voor de school van journalistiek gekozen, om als mens door te groeien en zijn interesses achterna te gaan. Eduard heeft dromen om in het buitenland journalistiek uit te voeren.