Veel gevaren bij het wielrennen ondanks nieuwe innovaties en technologieën

Wielrennen is misschien wel de gevaarlijkste sport ter wereld en er gebeuren enorm veel ongelukken. Snelheden van maar liefst 80 kilometer per uur kunnen bereikt worden bij afdalingen in de bergen en dat op een hele lichte fiets, met weinig bescherming aan het lijf. De afgelopen jaren zijn er verschillende innovaties geweest binnen de sport, die de veiligheid van de wielrenners op positieve manier moeten beïnvloeden.

Dat de sport gevaarlijk is, kunnen we afleiden uit de vele ongelukken die gebeuren. Afgelopen week verongelukte de Belgische wielrenner Wout van Aert nog ernstig. Zijn val leverde hem breuken op in zijn sleutelbeen, borstbeen en meerdere ribben. De val van Van Aert ging het internet over en gelukkig droeg hij een helm, zodat hij vrijwel geen schade aan het hoofd opliep.

Ellen Dobbelaar, werkzaam bij de wielersportbond is erg te spreken over het dragen van helmen. ‘Voor vrijwel alle wielrenners, mountainbikers en gravelbikers is het dragen van een fietshelm de norm. Dit is alleen maar mooi, omdat het de kansen op hoofd-en hersenletsel bij een valpartij verkleint’.

Ongelukken bij wielrenners gebeuren niet alleen bij wedstrijden, maar ook vaak bij recreatief wielrennen. ‘Over het algemeen gebeuren de meeste ongevallen onder wielrenners die alleen fietsen vaak door onoplettendheid, wat komt doordat ze een bocht verkeerd inschatten of niet vooruitkijken’, aldus Dobbelaar. Maar de infrastructuur is ook een gevaar volgens Dobbelaar: ‘Losliggend grind in een bocht is ook iets wat wielrenners over het hoofd zien en ongelukken veroorzaakt, maar ook de combinatie van auto’s of fietsers op één weg levert gevaren op, wat kan leiden tot ernstige ongevallen’.

Het verschil tussen recreatief rijden en wedstrijden is aanzienlijk groot, want de profs kennen de wegen waarop ze rijden vaak door en door, wat de kans op een ernstig ongeluk verkleint. Toch is het volgens Evert Verhagen nog altijd afwachten wat er zal gebeuren op de aankomende Tour de France. ‘De renners zullen dit jaar niet finishen in Parijs, omdat de Olympische Spelen daar gehouden zullen worden. Er zullen diverse routes afgelegd worden met een aantal gevaarlijke, smalle afdalingen, die de renners ook nog niet allemaal kennen. De eerste rit is eigenlijk een rit waarbij alle renners bij elkaar zullen fietsen en is geen bergetappe waarbij de specialiteit van sommigen naar boven komt. Iedereen zal op de eerste dag van de Tour dit jaar strijden om de Gele trui, omdat ze allemaal een goede kans maken vanwege het vlakke landschap tijdens de eerste etappe’.

De podcast met Evert Verhagen:

Steve Schmitz

Mijn naam is Steve Schmitz (2003) en ik kom uit het Zeeuwse Goes. Ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht omdat ik een passie voor het vak heb en het leuk vind verhalen te schrijven. Sinds kleins af aan hou ik van sport en na de studie wil ik mij gaan richten op de sportjournalistiek en daar een carrière in maken.