De Tunesië deal werkt nog niet; veel migranten op Lampedusa

Afgelopen week kwam er op Lampedusa een recordaantal migranten vanuit Tunesië aan. Op het hoogtepunt kwamen er 6800 migranten binnen 24 uur terwijl er maar 6300 mensen op het Italiaanse eiland wonen. Er is 2 maanden geleden een niet bindende deal met Tunesië gesloten dat moest voorkomen dat er zoveel migranten vanuit Tunesië naar Europa vluchten.

Als de migranten aangekomen zijn op Lampedusa komen ze in het welkomstcentrum dat plek heeft voor 400 mensen. Hier blijven ze soms 24 uur en andere keren voor wel 2 weken. Dit ligt eraan hoe druk het is op het eiland. Afgelopen week zijn er dus duizenden migranten overgeplaatst vanuit Lampedusa naar het Italiaanse vaste land. Volgens Sofie Croonenberg, beleidsmanager bij stichting vluchteling, wordt er gezegd dat de reden waarom er afgelopen week zoveel mensen aankwamen op Lampedusa is omdat ze in Tunesië boos waren over de uitspraken die door de Europese commissie gedaan zijn over de situatie van migranten in Tunesië. Er wordt gezegd dat Tunesië, niet officieel, gezegd heeft dat ze de kustwachten een dagje niet laten werken.

Volgens Sofie is de Tunesië deal niet verantwoord. ‘Ik denk dat er heel veel te zeggen valt over zulke afspraken maken met een land die niet eens een vluchtelingenwet heeft. Dus dat je erop inzet om mensen in Tunesië te houden, in een land waar ze dus eigenlijk geen asiel kunnen aanvragen bij de nationale overheid, volgens mij kun je daar ethisch veel over zeggen. Verder is het een land dat het economisch heel erg lastig heeft. Op Lampedusa vertelde organisaties ons dat ze ook gewoon 14jarige Tunesische meisje alleen op boten aan zien komen. Het is dus een land dat het zelf al ontzettend ingewikkeld heeft.

Froukje Idema

Froukje Idema (2004) is een journalistiek student aan de hogeschool Utrecht. Ze is erg geïnteresseerd in het vak en heeft een breed interesse veld. Ook vind ze het interessant om maatschappelijke discussies op de voet te volgen. Het liefst zou ze de onderzoeksjournalistiek ingaan.