Europees migratie-akkoord met snellere procedure

Migratie is een omstreden onderwerp waar uiteenlopende meningen over worden gegeven. De Europese Unie heeft migratiebeleid lang als een nationale aangelegenheid gezien, maar in 2020 is er door de Europese Commissie een akkoord gekomen. Het lijkt erop dat er vanaf 2026 dan eindelijk een gezamenlijk beleid gaat komen.

Een Europees migratiebeleid dus. ‘Asielzoekers moeten overal in Europa op dezelfde manier worden behandeld, dat is het vooruitstreven van de EU’ stelt de Europese Raad. Het zou volgens de Europese Raad dus niet moeten uitmaken in welk land een migrant binnen komt, de behandeling moet hetzelfde zijn. Om dat bereiken is er een akkoord gesloten.

In het akkoord dat in 2026 ingaat, is onder andere vastgesteld dat de grensprocedure anders gaat verlopen. Migranten krijgen aan de buitengrens van de EU te horen krijgen of ze naar binnen mogen. De bedoeling is dat de procedure maximaal negen maanden duurt en de migranten worden tussentijds vastgezet in speciale centra met beperkte bewegingsvrijheid. Als blijkt dat de asielzoekers geen recht hebben op asiel, worden ze teruggestuurd. Het is goed om te weten dat iedereen die Europa binnenkomt, volgens internationale en Europese wetgeving, het recht heeft om asiel aan te vragen in het land waar ze binnen zijn gekomen. De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben ook overeenstemming bereikt over een regeling waarbij landen die weinig vluchtelingen opvangen, geld betalen aan landen waar zich veel asielzoekers melden. Landen die vluchtelingen buiten de deur willen houden, betalen 20.000 euro per niet-opgevangen asielzoeker.

Dat recht om asiel aan te vragen wordt niet altijd gewaarborgd. Er is namelijk vaak nog sprake van pushbacks. Pushbacks zijn het – vaak extreem gewelddadig – terugdrijven van vluchtelingen en migranten naar niet EU-landen zodra zij de grens van een EU-land zijn overgestoken, volgens Stichting Vluchteling. Erik Snel, Universitair docent bij de afdeling Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam, praat over migratie en pushbacks. Zijn onderzoeksinteresses concentreren zich onder andere rond concrete sociale kwesties zoals immigratie en integratie van immigranten.

Hieronder is het interview met Erik Snel te zien:

Nynke Visser

Nynke Visser (20) is studente journalistiek aan de HU en komt uit Groningen. Ze houdt zich bezig met verslag leggen van maatschappelijke, politiek-bestuurlijke, economische en culturele onderwerpen.