Bulgarije en Roemenië eindelijk toegelaten tot het Schengen akkoord

Roemenië en Bulgarije zijn sinds 2007 lid van de Europese Unie. Maar proberen al 12 jaar lang om ook toe te treden aan het Schengengebied. Het Schengengebied bestaat uit 27 Europese landen, waarbinnen meer dan 400 miljoen mensen vrij kunnen reizen zonder grenscontroles. Hoewel de Europese Commissie al sinds 2011 verklaart dat beide landen aan alle Schengenvereisten voldoen, blijven ze geconfronteerd met politieke obstakels die hun toetreding vertragen.

Een van de hoofddoelen van het Schengengebied is de bescherming van de burgers door nauwere samenwerking tussen politiediensten, douaneautoriteiten en toezicht te houden op de buitengrenzen. ‘Ze kijken op het gebied van democratisering, respect voor burgerrechten, gebied van corruptie. Maar ook zich houden aan normen en waarden binnen de standaardregels die gelden binnen de EU’, voegde László Marácz toe, expert op het gebied van internationale betrekkingen. Door deze nauwe samenwerking kunnen elke dag ongeveer 3,5 miljoen mensen binnengrenzen over voor werk, studie of persoonlijke redenen, terwijl bijna 1,7 miljoen mensen wonen in één Schengenland en in een ander werken.

Roemenië en Bulgarije werken al jarenlang om aan alle Schengen vereisten te voldoen. Maar sommige EU-lidstaten,  voornamelijk Nederland en Oostenrijk, vanwege zorgen over grensbeveiliging, corruptie en de rechtsstaat in beide landen stemden steeds nee. Roemenië en Bulgarije hebben herhaaldelijk hun toewijding aan het Schengenproject bevestigd en hebben benadrukt dat ze klaar zijn om de verantwoordelijkheden van Schengenlidmaatschap op zich te nemen. Beide landen hebben belangrijke vooruitgang geboekt in het versterken van hun grensbeveiliging en het bestrijden van corruptie, zoals vereist door de Schengenregels.

Het is belangrijk op te merken dat de uitbreiding van het Schengengebied een ingewikkeld proces is dat niet alleen afhankelijk is van georganiseerde regels maar dat het ook gaat om politieke overwegingen. ‘Namelijk het integreren om ervoor te zorgen dat de frontlijn zo sterk mogelijk te maken’, vertelde Marácz. Hoewel Roemenië en Bulgarije al een langere tijd lid zijn van de EU, blijft hun toetreding tot het Schengengebied voorlopig in de wacht staan. Echter komt daar deze maand verandering in.

Madee de Snoo

Madée de Snoo(18) is student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij probeert zich meer te verdiepen in de meerdere werkvelden van het vak. Zij schrijft vooral over de onderwerpen als samenleving en cultuur in Amersfoort