‘yellow flag’ wet bij de zaak van Robert Card

Op woensdagavond 25 oktober kwam het nieuws naar buiten dat er in de Verenigde Staten, in de staat Maine, een schietpartij heeft plaatsgevonden. De schutter opende het vuur in een bowlingcentrum genaamd ‘Just in Time’ en schoot later nog meer mensen neer in een grillrestaurant. Daarbij raakten dertien mensen gewond en kwamen achttien mensen om het leven. De leeftijd van de slachtoffers varieerde van 10 tot 76 jaar. Dit was de op één na dodelijkste schietpartij in de Verenigde Staten sinds 2019.

Direct na de gebeurtenis zette de politie een intensieve klopjacht in, waarbij honderden staats- en lokale agenten en minstens tachtig FBI-agenten betrokken waren. Er werd een arrestatiebevel tegen de schutter uitgevaardigd wegens meerdere moorden. Twee dagen na de schietpartijen werd het lichaam van de schutter gevonden op de parkeerplaats van de Maine Recycling Corporation, waar hij werkzaam was.

Wie is de schutter?
De schutter heet Robert Card, een 40-jarige man afkomstig uit Bowdoin, Maine, een stad in de buurt van Lewiston. Ook was hij een vader van een 18-jarige zoon. Hij had twee eerdere huwelijken die in scheidingen eindigden. Daarnaast had hij een criminele achtergrond waarbij huiselijk geweld bekend was bij de politie. Card was een reservist bij het Amerikaanse leger en had de rang van sergeant, maar hij was nooit uitgezonden op missie sinds zijn indiensttreding in 2002. Hij ontving verschillende onderscheidingen voor zijn diensten, waaronder de Army Achievement Medal, Humanitarian Service Medal, National Defense Service Medal en Army Service Ribbon.

Mentale gezondheid
Card meldde aan zijn familie dat hij geestelijke gezondheidsproblemen had, zoals het horen van stemmen en dreigementen jegens een militaire basis in Saco. “Uit bezorgdheid over zijn veiligheid heeft de eenheid verzocht om contact op te nemen met de politie”, aldus de woordvoerder van de New York Army National Guard.

De staatspolitie van New York reageerde, en bracht Card naar het Keller Army Community Hospital, een zorginstelling in Maine. Een van Card’s neven, Michael Mercier, vertelde CBS News Boston dat Card ‘veel in zijn hoofd had’ en noemde hem een ‘schizofreen’. Robert Card had het geweer, een AR-15, waarmee hij de slachtoffers doodde, legaal verkregen voordat hij werd opgenomen in de zorginstelling. Er wordt gesuggereerd dat hij tijdens de schietpartij een acute mentale gezondheidscrisis doormaakte.

National Rifle Association
In de jaren 60 en 70 groeide de NRA uit tot een politieke machtsfactor in Amerika door geld te doneren aan voornamelijk Republikeinse Congresleden en intensief te lobbyen. Zo doneerde de organisatie meer dan 31 miljoen dollar aan een presidentiële campagne van Trump. De NRA bleek uiterst succesvol in het beïnvloeden van de wapenwetgeving.

Maar hoe kan de NRA zo succesvol zijn? Een voor de hand liggende reden is het grote aantal politieke donaties van de NRA. Daarnaast slaagt de NRA er niet alleen in om strengere wapenwetten te blokkeren, maar heeft de organisatie ook weten te voorkomen dat de overheid informatie vrijgeeft over wapengeweld. Zolang er geen informatie beschikbaar is over de oorzaken van wapengeweld, wordt het moeilijker om te betogen dat strengere wapenwetgeving schietpartijen, zoals die in Maine, had kunnen voorkomen.

Amber Weeber

Hoi allemaal! Mijn naam is Amber Weeber, ik ben 18 jaar en journalist bij SvJ Media OnAir. Ik ben gepassioneerd door de journalistiek vanwege de kracht die het heeft om verhalen te vertellen en mensen samen te brengen. Mijn artikelen richten zich voornamelijk op lokale evenementen, menselijke interesseverhalen en de nieuwste ontwikkelingen in de samenleving.