Diane Valkenburg: van jarenlang topschaatser naar trainer Nederlands team

Foto: Martin de Jong -Beter-trainen.nl

Diane Valkenburg is een Nederlandse schaatsster die gedurende haar carrière enorm veel doelen en successen heeft behaald. Ze is geboren op 29 februari 1984 in Bergschenhoek. Diane begon haar schaatscarrière op jonge leeftijd en heeft sindsdien een indrukwekkend palmares opgebouwd. Tegenwoordig is zij trainer van het Nederlands marathon team. Die aankomend weekend in Heerenveen de marathon cup rijden.

Diane Valkenburg heeft deelgenomen aan meerdere Wereldkampioenschappen Allround, waar schaatsers strijden in verschillende afstanden. Ze behaalde goede klasseringen en toonde haar veelzijdigheid als schaatser. Tijdens de kampioenschappen moet ze tegen de beste schaatsers ter wereld concurreren. Ze heeft podiumplaatsen behaald in verschillende afstanden en heeft Nederland vertegenwoordigd op het hoogste niveau van de schaatssport. Diane heeft de eer gehad Nederland te vertegenwoordigen op de Olympische Winterspelen. Hoewel ze misschien geen Olympische medailles heeft gewonnen, is deelname aan dit evenement op zichzelf al een indrukwekkende prestatie. In Nederland zijn de nationale schaatskampioenschappen zeer competitief. Diane heeft deelgenomen aan deze kampioenschappen en heeft medailles gewonnen in verschillende afstanden. Gedurende haar carrière heeft Diane Valkenburg indrukwekkende persoonlijke records gevestigd in diverse schaatsdisciplines, waaronder de 1500 meter en de 3000 meter.

Schaatsprestaties

Wat betreft die schaatsprestaties. Diane haalde twee medailles op het NK Afstanden van 2008, waardoor ze deel mocht nemen aan drie afstanden tijdens de eerste reeks wereldbekerwedstrijden. In januari 2008 wist ze zich te kwalificeren voor het WK Allround in Berlijn, waar ze eindigde op de achtste plaats in het eindklassement. Een van haar opmerkelijke prestaties was het winnen van goud in de ploegenachtervolging tijdens de wereldbekerwedstrijd in Heerenveen in 2007, samen met Renate Groenewold en Paulien van Deutekom. Een jaar later behaalde Valkenburg de vijfde plaats op de 3000 meter tijdens de NK Afstanden van 2009. Een diskwalificatie van Ireen Wüst resulteerde in haar deelname aan de wereldbekerwedstrijden. In februari 2009 ontdekte de topschaatser dat haar rechternier slechts voor tien procent functioneerde vanwege een aangeboren afwijking. Na een succesvolle operatie in maart liet ze weten dat ze kon doorgaan met topsport met slechts één nier. Valkenburg behaalde bronzen medailles op de 1500 en 3000 meter tijdens het NK Afstanden en nam ze deel aan de 1500 en 3000 meter en de ploegenachtervolging in het wereldbekercircuit. Tijdens het EK Allround van 2010 eindigde ze als zesde. Op de WK Afstanden van 2011 won ze zilver op de 1500 meter en in 2012 behaalde ze goud op de achtervolging op het WK Afstanden in Thialf, samen met Ireen Wüst en Linda de Vries. In 2013 won Valkenburg brons tijdens het EK Allround, achter Linda de Vries en Ireen Wüst. Op 17 februari 2013 behaalde ze zilver op het WK Allround 2013 in het Noorse Hamar, achter Ireen Wüst. Op 10 maart 2016 kondigde Valkenburg aan dat ze haar professionele schaatscarrière zou beëindigen.

Marathon team

In 2012 behaalde ze haar diploma als bewegingswetenschapper en maakte ze hier, na haar schaatscarrière, haar beroep van. Ze is op dit moment al een aantal jaar assistent-coach en bewegingstrainer van het team Jumbo-Visma. Waarmee ze met het marathon team jaarlijks prijzen binnensleept.

Julia van den Berg

Dit is Julia van den Berg, ze is twintig jaar oud en is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij de sportjournalistiek maar ook cultuur en politiek vindt ze leuk. Ze heeft al eerder ervaring opgedaan in de sportjournalistiek. In het seizoen 2021/2022 liep zij stage bij de Eredivisieclub Sparta Rotterdam. Hier heeft ze leren interviewen, schrijven, fotograferen en nog veel meer. Ze kan niet wachten om in de praktijk als echte journalist aan de slag te gaan. (julia.vandenberg1@student.hu.nl)