Factcheck: Het staken van een voetbalwedstrijd en deze later uitspelen luistert nauw met, maar is geen competitievervalsing

Zondag 24 september vond de voetbalwedstrijd Ajax-Feyenoord plaats. Deze wedstrijd werd, na al twee eerdere onderbrekingen, in de 56e minuut definitief gestaakt, omdat er vuurwerk op het veld werd gegooid. Na afloop besprak Feyenoord trainer Arne Slot in een interview met ESPN de mogelijke opties om de wedstrijd te voltooien. Hierbij besprak hij kort de opties om de wedstrijd later te voltooien. Slot gaf aan dat alle mogelijke opties ‘competitievervalsing’ waren. Dit bracht hij niet als een mening, maar als een feit.

De staking van de wedstrijd is niets nieuws. Op 14 mei jongstleden speelde, het al gedegradeerde, FC Groningen in eigen stadion tegen Ajax. Supporters van de club uit het noorden gooiden vuurwerk op het veld en na negen minuten werd de wedstrijd definitief gestaakt. Een dag later werd deze uitgespeeld. Echter is het niet vanzelfsprekend dat de wedstrijd zodanig in de nabije toekomst wordt hervat. Het kan ook gebeuren dat er wordt gekozen wordt om de wedstrijd volledig opnieuw te spelen. Een bekend voorbeeld hiervan is de bekerwedstrijd tussen Ajax en AZ in het seizoen 2011/2012. Destijds werd de wedstrijd in de 37e minuut gestaakt nadat een iemand het veld betrad en de keeper van AZ aanviel. Deze wedstrijd werd enkele weken later volledig opnieuw gespeeld, waardoor de eerdere 1-0 voorsprong voor Ajax kwam te vervallen. Het team uit Amsterdam verloor de inhaalwedstrijd met 2-3 en daardoor zou je kunnen zeggen dat ze nadeel hebben ondervonden van de staking.

Definitie matchfixing

‘Er is sprake van matchfixing als het verloop of de uitslag van een sportwedstrijd, door een sporter, coach, scheidsrechter of clubeigenaar op een oneigenlijke manier wordt beïnvloed om daar voordeel uit te halen. Indien een wedstrijd wordt ‘gefikst’, is een eerlijk verloop van de gehele competitie niet meer mogelijk’, aldus een explainervideo op de website van de KNVB. Deze zelfde video wordt ook gedeeld op de matchfixing pagina van NOC*NSF en de definitie van het openbaar ministerie komt ook hiermee overeen.

De persvoorlichting van de KNVB wil niet reageren op de uitspraak van Slot en is van mening dat het niet aan hen is om deze uitspraak te beoordelen.

Hypocriet?

Maarten Wijffels is al sinds 2001 actief als journalist binnen-en buitenlands voetbal voor het AD en vindt de uitspraak van Slot erg zwaar aangezet. ‘Slot heeft zelf eerder gezegd dat je in een seizoen veel gekke situaties kunt tegenkomen en de manier hoe je daarmee omgaat bepaalt hoe sterk je bent’ aldus Wijffels. ‘Slot haalde aan dat Feyenoord een fysiek voordeel had ten opzichte van Ajax aangezien de Amsterdammers donderdag nog hadden gespeeld en Feyenoord dinsdag, maar het is niet te bewijzen dat dit daadwerkelijk ook een verschil had gemaakt.’

Maandag 25 September werd duidelijk dat de wedstrijd op woensdag 27 September zal worden uitgespeeld. Feyenoord gaf aan te hopen dat de wedstrijd niet meer uitgespeeld zou worden en dat daarmee de 0-3 voorsprong van de Rotterdamse ploeg tot eindstand gepromoveerd zou worden.

Discutabele uitspraak

Dat Arne Slot absoluut niet blij is met het aangetaste wedstrijdverloop valt volledig te begrijpen, het feit dat enkele supporters van Ajax, ogenschijnlijk, doelbewust de wedstrijd hebben laten staken is iets wat erg nauw luistert met matchfixing en competitievervalsing. Als we echter dit naast de definities van de KVNB, NOC*NSF en het openbaar ministerie leggen, dan valt te concluderen dat deze situatie niet onder competitievervalsing valt. Dit zou alleen zo zijn als Ajax iemand had ingehuurd om het desbetreffende vuurwerk te gooien.
Hiermee is de uitspraak van Arne Slot dus onjuist en is er geen sprake van competitievervalsing.

Joris Sirre

Ik Joris Sirre (2001) studeer Journalistiek en ben zeer geïnteresseerd in diverse meningen en opvattingen. Graag wil ik ieder verhaal van meerdere kanten bekijken. Het is belangrijk dat mensen met elkaar praten. Met mijn brede interesses en ervaring, als o.a. kok en muzikant, hoop ik mij breed te kunnen oriënteren.