Factcheck: Vertrek Overmars geeft AFC Ajax een slechte reputatie

De Amsterdam Arena - Foto: Julia van den Berg

AFC Ajax, de Nederlandse topclub, is de afgelopen maanden veel in het nieuws geweest. Maxim Hartman en René van Leeuwen bespreken in hun wekelijkse podcast ‘Wat een week’ de turbulente tijd waar Ajax momenteel doorheen gaat. ‘Het is allemaal de schuld van Marc Overmars, als hij zijn pik in zijn broek had gehouden was er niet zoveel gezeik. Eigenlijk kost de dickpick van Overmars €120 miljoen.’

Dit is niet waar, maar wat is dan de werkelijke oorzaak van de moeilijke periode?

In de ‘Wat een week’ podcast, gemaakt door Maxim Hartman en René van Leeuwen, wordt het wekelijkse nieuws vertelt. Maxim en René hadden het in de podcast van afgelopen Donderdag over de voetbalclub Ajax. De Amsterdamse topclub heeft een nogal turbulente zomer en dat zorgt voor veel meningen in de media en bij de club zelf. In de podcast van Maxim en René wordt gezegd: ‘Het is allemaal de schuld van Marc Overmars, als hij zijn pik in zijn broek had gehouden was er niet zoveel gezeik. Eigenlijk kost de dickpick van Overmars 120 miljoen.’

Overmars

De turbulente zomer én de vele discussies bij de club komt volgens hen door Marc Overmars. In februari 2022 vertrok Overmars vanwege grensoverschrijdend gedrag. Overmars was sinds juni 2012 al directeur voetbalzaken bij Ajax. Inmiddels is Overmars werkzaam bij Royal Antwerp als technisch directeur.

Jaarcijfers

Afgelopen vrijdag zijn de jaarcijfers van het seizoen 22/23 bekend gemaakt door Ajax. ‘Ondanks tegenvallende sportieve resultaten boekt AFC Ajax een nettowinst van €39,0 miljoen over het boekjaar 2022/2023’, Vertelt Ajax. De club vertelt dat de nettowinst vooral komt door een aantal grote transfers in de zomer van 2022. ‘Sportief gezien liep het afgelopen seizoen voor Ajax teleurstellend.’ Aldus de club.

Arco Gnocchi is Ajax-watcher en houdt zich dagelijks bezig met de voetbalclub. Daarnaast is hij podcastmaker van Voetbal International met de podcast ‘Pak de Schaal.’ Hij vertelt wat het vertrek van Overmars voor invloed had op de club.

Hoe kan zo’n grote voetbalclub in zo’n korte tijd haar imago verliezen?

‘Dat heeft te maken met verschillende factoren. Natuurlijk is het een onrustige tijd geweest tussen de trainers, er zijn het laatste jaar drie nieuwe hoofdtrainers geweest. Dit zorgt voor weinig structuur bij Ajax. Ook heeft het bestuur een groot effect gehad op de turbulente tijd. Al deze factoren hebben invloed op het Ajax wat we nu kennen.

In de vertelde claim wordt gezegd dat Ajax sinds het vertrek van Overmars een negatieve spiraal doormaakt. Kunt u dit bevestigen?

‘Overmars is zeker niet de hoofdoorzaak van de tegenvallende periode in Amsterdam, maar hij heeft wel een rol gespeeld bij het inleiden van de problemen binnen de club. Het is onmiskenbaar dat Ajax momenteel met uitdagingen kampt, en dat is zeker niet wenselijk. Maar het zou niet helemaal terecht zijn om alle schuld uitsluitend bij Overmars neer te leggen.’

Wat zorgde ervoor dat Overmars zoveel grip had op de club?

‘Hij had een diepgaande kennis van de club, aangezien hij een lange geschiedenis bij Ajax had en zeer bekend was bij veel mensen binnen de organisatie. Daarnaast had hij bewezen dat hij uitstekend kon functioneren in de rol van technisch directeur. De abrupte beslissing dat hij van de ene dag op de andere moest vertrekken, was niet gunstig voor Ajax.’

Beursdaling

Ondanks de tegenslagen aan het begin van het seizoen, boekt de Amsterdamse topclub Ajax dit jaar financieel succes. Ze hebben een winst van €39 miljoen behaald. Desondanks trekken de tegenslagen veel aandacht in de media, wat leidt tot een daling van de beurswaarde van Ajax, het enige beursgenoteerde voetbalbedrijf in Nederland. In het afgelopen half jaar heeft Ajax een daling van 5,91% op de beurs meegemaakt, met het dieptepunt op 19 september, twee dagen na een verlies tegen FC Twente. Ook heeft het ontslag van de directeur voetbalzaken, Sven Mislintat, na slechts vier maanden, bijgedragen aan de onzekerheid. Mislintat gaf aanzienlijke bedragen uit aan spelers, met enkele dubieuze transfers en mogelijke belangenverstrengelingen. Dit was voor Ajax de druppel. Al deze tegenslagen zorgen voor een flinke neerwaartse spiraal bij de club.

De beursdaling van AFC Ajax 22/23 – Foto: Google Financiën

Sinds februari 2022, heeft Ajax een turbulente tijd. Komt dat door Marc Overmars? Nee. Is dit het begin van de neerwaartse spiraal geweest? Ja. Maxim Hartman en René van Leeuwen hebben dus ongelijk. De dickpick van Marc Overmars heeft geen 120 miljoen gekost, maar is wel het begin geweest van een rotte tijd bij de Nederlandse topclub. Inmiddels kruipt AFC Ajax met moeite omhoog in de Eredivisie en gaat de beurs ook weer met kleine stapjes omhoog.

Julia van den Berg

Dit is Julia van den Berg, ze is twintig jaar oud en is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij de sportjournalistiek maar ook cultuur en politiek vindt ze leuk. Ze heeft al eerder ervaring opgedaan in de sportjournalistiek. In het seizoen 2021/2022 liep zij stage bij de Eredivisieclub Sparta Rotterdam. Hier heeft ze leren interviewen, schrijven, fotograferen en nog veel meer. Ze kan niet wachten om in de praktijk als echte journalist aan de slag te gaan. (julia.vandenberg1@student.hu.nl)