Opgevoerde E-bikes kunnen binnenkort Ferrari ’s inhalen in Amsterdam

Opgevoerde E-bikes kunnen binnenkort Ferrari ’s inhalen in Amsterdam

Afgelopen maandag werden in Amsterdam 4400 nieuwe 30 kilometer per uur borden geplaatst. En dat is niet zonder reden. 

Op 8 december 2023 moet het verkeer in Amsterdam zich aan een nieuwe snelheidslimiet houden. De snelheidslimiet wordt van 50 naar 30 kilometer per uur aangepast. Dit doet de gemeente voor een veiliger verkeer in Amsterdam en om de uitstoot te verminderen. Echter geldt de nieuwe snelheidslimiet niet voor alle wegen in Amsterdam. De snelheidslimiet geldt alleen voor 80 procent van de wegen. Hoe verder je van het centrum bent, hoe harder je mag.

Terwijl auto’s worden geflitst en scooters op de rollerbank komen, zit het bij de opgevoerde E-bikes net even anders. E-bikes hebben geen kentekenplaat en er zijn nog maar weinig rollerbanken actief. Begin dit jaar kwamen cijfers naar buiten waaruit bleek dat het aantal ongelukken waarbij E-bikes betrokken zijn stijgt. Tijdens een verkeersveiligheid debat in mei eerder dit jaar zei justitieminister Dilan Yeşilgöz dat er rollerbanken worden geproduceerd om de snelheid te meten van E-bikes.

Wat vinden de automobilisten van de nieuwe wet en wat vinden zij ervan dat opgevoerde E-bikes tot die tijd nog met een aanzienlijk kleiner risico om gepakt te worden de limieten kunnen overtreden? Ik ging op pad en sprak met Niels Glas die al 10 jaar lang autorijdt in Amsterdam. Vervolgens vroeg ik ook om de mening van de opgevoerde E-bike bestuurder Hosam El Halougy. Hun meningen staan parallel tegenover elkaar en zijn te beluisteren in de onderstaande reportage.

Over de auteur