Recensie IMPACT

Recensie IMPACT

Bron: Theaterschool De Springplank

Het leven van een jongere is zo makkelijk nog niet; veel sociale verplichtingen, vervelende thuissituaties, de druk van sociale media en zo voort. De acteurs van de voorstelling spelen ieder een karakter uit een vriendengroep, waarbij iedereen zijn/ haar eigen paden bewandeld en heftige gebeurtenissen mee maakt. Alle aparte verhalen komen vervolgens samen door een zelfmoordpoging van de hoofdrolspeelster Bibi, wat grote impact maakt bij de hele groep.

Inhoud van het stuk

Het gebruik van sociale media en de mentale gezondheid van jongeren verpakt in een educatief verhaal, dat is de nieuwe sociaal maatschappelijke theaterproductie IMPACT. Het stuk verteld in grote lijnen de dagelijkse struggles waar jongeren doorheen gaan en combineert de hoogte-, maar vooral ook de dieptepunten van diens leven. Stichting Springplank Theater Producties wil in samenwerking met het Farel College Amersfoort de leerlingen bewust maken dat hun mentale gezondheid beïnvloed wordt door sociale media.

Het stuk heeft een diepe indruk achtergelaten met haar krachtige uitvoering, meeslepende muziek en doordachte inhoud. Het spel, het acteerwerk, de muziek en zang vormen samen een boeiende ervaring die de zintuigen prikkelt en het publiek meeneemt op een emotionele reis. Bij ieder muziekstuk staat het kippenvel op je hele lichaam. Het verhaal duidt zich op jongeren die zichzelf proberen te vinden in de hedendaagse maatschappij en alle pilaren van het leven omhoog proberen te houden.

Vakbekwaamheid acteurs

Wat onmiddellijk opvalt is de intense energie die de cast op het podium brengt. De acteurs zetten sterke prestaties neer en weten hun personages tot leven te brengen door overtuigend te huilen, lachen en onzeker te spelen. Dat de cast lang heeft gerepeteerd is voelbaar in elke beweging, elke blik en ieder woord. De chemie tussen de castleden draagt bij aan de geloofwaardigheid van de voorstelling, waardoor de toeschouwer zich gemakkelijk kan verbinden met de emoties en verhaallijnen. Een van de hoofdrollen van het stuk is Bibi, gespeeld door Lilly-rose Jonkers, een beroemde kookvlogster op YouTube die dit probeert te combineren met school. Ze ervaart veel druk vanuit haar volgers om constant te uploaden en naarmate het stuk vordert, merk je steeds minder energie en lust in het maken van de filmpjes. Dit is heel puur en klein gespeeld door de lichte verandering in het acteerwerk. Het raakt je om deze karakter ontwikkeling te zien en te voelen.

Het verhaal gaat over de belevenissen van Bibi, die samen met haar broer Do een onstabiele thuissituatie heeft, waarbij hun ouders in een vechtscheiding terecht komen. Verder zie je Sanne, een avontuurlijke scholier die vlak voor haar eindexamen zit en zeer actief is op Instagram. Ook zie je Isa, een fanatieke sporter die zich verzet tegen de hectiek van sociale media en likes. Een pikante foto die geplaatst wordt door een jaloers ex vriendje van Sanne heeft ingrijpende gevolgen, want hun gedrag op social media oefent veel druk uit op hun persoonlijke geluk en hun vriendschappen. Het stuk werkt toe naar de climax, waarbij Bibi bezwijkt onder de druk en op het punt staat om zelfmoord te plegen. Door hier meeslepende muziek bij te gebruiken zit je hart tijdens de laatste paar scenes in je keel en voel je mee met Bibi en haar vrienden. Door het gebruik van simpel doch effectief decor, snapte je makkelijk waar het verhaal zich afspeelde en gaf dit een goede sfeerimpressie.

Kern van het stuk

Het bijzondere aan de voorstelling is dat ieder personage duidelijk door zijn/haar eigen proces gaat. De verschillende verhalen worden mooi gecombineerd, omdat ze elkaar helpen en spreken over de dingen waar ze mee zitten. Dit is ook een mooie kern van het verhaal; dat het helpt om je problemen bespreekbaar te maken en dat je er niet alleen voor staat. Door het stuk af te sluiten met een pakkend lied waarbij ze allemaal naast elkaar staan, wordt de boodschap niet alleen zingend, maar ook beeldend verteld, want samen kan je alles aan.

Cast van het stuk Fotograaf: Eline Vink

Script

Het script is sterk geschreven en je kan het verhaal makkelijk volgen, dat is handig omdat het voor middelbare scholieren is geschreven. Echter word je af en toe een beetje te veel aan het handje meegenomen. Zo hadden ze enkele dingen beter aan de verbeelding over kunnen laten in plaats van het uit te laten spreken, want hierdoor gaat de geloofwaardigheid van het stuk en het natuurlijke spel achteruit. Ook hebben ze enkele rollen in het stuk verwerkt die studenten speelden en gebruikten ze typische studentenjargon. Hierbij was het – als student zijnde – soms ietwat ongemakkelijk en lachwekkend om dit aan te horen. “Kom we gaan naar de geru, want ik heb echt zin in wat bruin fruit”, klinkt misschien voor menigeen als volledige onzin, maar dit zijn ‘typische studentenwoorden’ waarbij geru woonkamer betekent en bruin fruit slaat op gefrituurde snacks. Grappig om dit in het stuk te verwerken zou je denken, echter werden de woorden erg overdreven gezegd, wat ervoor zorgde dat het een beetje gênant was.

Compositie

De muziek en zang dragen significant bij aan de algehele impact van het toneelstuk. De composities zijn zorgvuldig gekozen en naadloos geïntegreerd in de voorstelling, waardoor de emotionele lading wordt versterkt. Zo is er gekozen voor spannende achtergrondmuziek in enkele scenes óf juist vrolijke meeslepende muziek als de situatie hier naar stond. Door middel van de meerstemmige zang kreeg je rillingen door heel je lichaam en de solo stukken waren goed toebedeeld aan de mensen die dit daadwerkelijk goed konden. Zo deed Bibi een solonummer die erg kwetsbaar in een enkele lichtspot stond, dit was het hoogtepunt van het hele stuk en de emotie kon je bij iedereen in het publiek voelen. Het gebruik van één enkele lichtspot maakte dit nummer intiem, terwijl er bij enkele andere nummers en scenes juist gebruik werd gemaakt van heftige lichten en kleuren.

Kritiek

Niettemin zijn er enkele momenten waarop de geloofwaardigheid van het acteerwerk enigszins wankelt. Hoewel de meerderheid van de cast overtuigend speelt, zijn er enkele acteurs wiens interpretatie van hun rol minder overtuigend overkomt. Dit werpt een lichte schaduw op de algehele cohesie van het stuk. Zo was de vader van Bibi in het stuk erg overdreven en theatraal, waardoor het spel van de sterke acteurs in die scenes ook minder valide werd. Het is belangrijk om te benadrukken dat dit slechts een kleinigheid is in vergelijking met de sterke punten van de voorstelling.

Slot

Kortom is “IMPACT” een a aangrijpend en meeslepend toneelstuk dat de toeschouwer op verschillende niveaus weet te raken. De combinatie van indrukwekkend acteerwerk, krachtige muziek en een diepgaande inhoud maakt het tot een must-see voor liefhebbers van theater met een boodschap. Springplank Producties heeft opnieuw bewezen een bron van creativiteit en diepgang te zijn in het Nederlandse theaterlandschap.