Sinds het verdrag van Lissabon produceert de EU steeds minder richtlijnen

Sinds het verdrag van Lissabon produceert de EU steeds minder richtlijnen

Op 13 december 2007 kwamen regeringsleiders en staatshoofden van alle 27 EU-landen samen in het Hiëronymus-klooster in Lissabon voor de ondertekening van het Verdrag van Lissabon. Het verdrag moest de EU ‘effectiever en democratischer’ maken. Bijvoorbeeld doordat het Europees Parlement (EP) meer zeggenschap zou krijgen in belangrijke onderwerpen, zoals landbouw en visserij. Wie kijkt naar het aantal aangenomen richtlijnen (directives) binnen de EU, ziet echter dat de efficiëntie van de EU sinds het verdrag van Lissabon sterk is gedaald. Ook is de macht van het Parlement ten opzichte van de Commissie niet aanzienlijk veranderd. 

Dat terwijl snelle wetgeving op het niveau van de Europese Unie juist van groot belang is voor het aanpakken van aanstaande problemen, zoals klimaatverandering, concludeerde de European Environment Agency. Daarnaast staan er een hoop landen te popelen om onderdeel van de EU te worden, maar is de EU daar op deze manier totaal niet klaar voor. Zo zei minister-president Mark Rutte aan de NOS: ‘”De EU heeft al 27 lidstaten en als er meer landen bij komen dan worden besluitvorming en allerlei andere zaken nog ingewikkelder.”

Over de oorzaak van deze afgenomen efficiëntie bestaat geen eenduidig beeld. Zo zouden de financiële crisis van 2008, de migratiecrisis, Brexit, de COVID-19 pandemie en de inval van Rusland in Oekraïne allemaal invloed hebben gehad op de efficiëntie van de EU-wetgevingsprocedure, aldus kennisinstituut Carnegie Europe. Maar onderzoek laat zien dat op de wetgevingsgebieden waar het EP sinds Lissabon zeggenschap over heeft, de besluitvorming tijd meer dan verdubbeld, onder meer omdat het EP het vaak niet eens kan worden met de Raad. 

De vertraging is niet onbekend binnen de EU. In maart 2021 organiseerde de EU een conferentie over de toekomst van Europa, waar inwoners hun input mochten geven over het verbeteren van de EU. Daar kwamen meer dan 49 concrete voorstellen uit, veelal gefocust op het stroomlijnen en verbeteren van de besluitvorming. Maar voor een groot deel van de voorstellen zou er een nieuw verdrag moeten worden ondertekend. Of de lidstaten daar in deze tijd van crisis de tijd voor hebben, is nog maar de vraag. 

Toelichting belangrijkste begrippen

Europees Parlement (EP)
De 705 volksvertegenwoordigers van de Europese Unie. Leden van het EP worden rechtstreeks gekozen door de inwoners van EU-lidstaten. 

Raad van de Europese Unie
Hierin zitten de vakministers van alle EU-lidstaten. Namens Nederland nemen ministers en staatssecretarissen uit het kabinet plaats in de raad. 

Europese Commissie
Het uitvoerende orgaan van de Europese Unie. De leden van de Commissie worden aangedragen door lidstaten en moeten worden goedgekeurd door het Europees Parlement. Sinds 5 oktober 2023 neemt Wopke Hoekstra namens Nederland plaats in de commissie. 

Gewone Wetgevingsprocedure
Het Europees Parlement neemt geen eigen besluiten, maar doet dit altijd in samenwerking met de Raad van de EU onder wat de ‘Ordinary Legislative Procedure’ ofwel ‘Gewone Wetgevingsprocedure’ is gaan heten. In deze procedure maakt de Europese Commissie een wetsvoorstel, dat vervolgens door zowel het Parlement als de Raad moet worden goedgekeurd. Als één van de twee het niet eens is, wordt het voorstel niet aangenomen. 

Over de auteur