Joop Soesan over hoe het leven in Israël er nu uitziet

Joop Soesan vanuit Israël.

Toen afgelopen week Hamas Israël binnenviel waren vele mensen over de hele wereld geraakt. Laat staan hoe het zou voelen om in een land te leven waar de oorlog is uitgebroken. Joop Soesan, een Nederlandse podcast-maker, woont al 23 jaar in Israël. ‘Ik liep op straat, toen opeens het luchtalarm af ging’.

‘Het ergste is, je raakt eraan gewend’, vertelt Soesan. Hij liet z’n hond uit toen afgelopen zaterdag het lucht alarm afging. ‘Er is zo vaak spanning in dit land geweest. Ik heb eerdere luchtalarmen meegemaakt’, deelt hij. Hij ging snel naar huis, om daar vervolgens de afgelopen dagen te blijven, met de telefoon roodgloeiend van journalisten uit Nederland die hem willen spreken. ‘Ja, je gaat weinig de deur uit, je merkt dat je lichaam gespannen is. Eigenlijk vertrek ik alleen voor boodschappen. Ik heb daardoor de tijd om 13 uur per dag bezig te zijn met Nederlandse journalisten inlichten over hoe het er hieraan toe gaat’.

Dit doet hij mede in zijn podcast, waar Soesan twee jaar geleden mee begon. Hij verdiept zich hierin in nieuws over zowel Nederland als Israël. Deze podcast maakt hij sinds Hamas Israël aanviel nu dagelijks. ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in het nieuws, en begon daarom de podcast. Nu is het haast een roeping om te praten en te rapporteren over de verschrikkelijke feiten die ik hier meemaak’, vertelt hij. Elke dag maakt hij de podcast met telefoonverbindingen vanuit Nederland. Hij spreekt onder andere met Esther Voet, van het Nieuw Israëlisch Weekblad, en Hans Knoop, de inmiddels 79-jarige journalist, die op zijn beurt 50 jaar geleden verslag deed van de Jom Kipoer-oorlog, toen Egypte en Syrië Israël aanvielen.

Op de vraag of hij bang is, is Soesan zeer kordaat: ‘Tuurlijk ben je bang. Maar ik ben te veel Israëliër geworden om nu mijn land achter te laten. Het voelt toch alsof we hier met z’n allen samen moeten blijven!’

Beluister hier het uitgebreide telefoongesprek met Joop Soesan, vanuit Israël, uit de afgelopen radio-uitzending van 12 oktober 2023.

Olivier Kikkert

Olivier Kikkert, journalist in opleiding, breekt debat open over wat er speelt, de polariserende maatschappij recht tegemoet tredend. Van kunst en cultuur tot de politiek brengt hij een perspectief vanuit een open blik. Als columnist opiniërend en als journalist bezig met de actualiteit. (contact: olivier.kikkert@student.hu.nl)