Utrechtse basisscholen gestopt met ouderbijdrage, wachten op alternatief

Foto: Carmen van de Brug

Meerdere onderwijsorganisaties hebben deze zomer de discussie geopend over de vrijwillige ouderbijdragen op basisscholen in Utrecht, waarbij ze pleiten voor de afschaffing van deze financiële bijdragen. Ze wijzen erop dat de kloof tussen scholen in de stad groter wordt, wat leidt tot ongelijkheden in het aanbod van buitenschoolse activiteiten voor kinderen.

Terwijl de ene basisschool slechts goedkope uitstapjes kan organiseren, kan een andere bijvoorbeeld extra vakdocenten in dienst te nemen. De vrijwillige ouderbijdragen, waarvan scholen zelf de hoogte mogen vaststellen, zijn verantwoordelijk voor deze grote verschillen.

Deze ongelijkheid heeft ertoe geleid dat 25 Utrechtse basisscholen, allemaal onderdeel van de katholieke scholenkoepel KSU, hebben besloten om voorlopig geen vrijwillige ouderbijdrage meer te vragen. In plaats daarvan zullen deze scholen het uit het collectieve fonds financieren. Binnen de KSU is de hoop gevestigd op een nieuw ‘schoolfonds’, waarvan de uiteindelijke goedkeuring wordt verwacht in november van dit jaar.

Het voorstel dat momenteel wordt besproken in de Utrechtse gemeenteraad, ingediend door de PvdA, pleit voor de centralisatie van vrijwillige ouderbijdragen in een gezamenlijk fonds. Dit zou ervoor zorgen dat elke school een gelijk bedrag per kind ontvangt, waardoor ongelijkheid in het onderwijs wordt aangepakt. Sommige scholen vragen aanzienlijk hogere ouderbijdragen dan andere, wat kan leiden tot ongelijke kansen voor kinderen.

Basisschool de Achtbaan heeft nu al een maximumbijdrage ingesteld. “Maar als ouders meer willen geven dan kan dat ook. Dat gebruiken we dan voor andere kinderen waarvan de ouders het niet kunnen betalen. Het is een vrijwillige bijdrage, we kunnen niet in iemands portemonnee kijken. Het is aan iedere ouder zelf om te bepalen wat ze kunnen missen”, vertelt schooldirecteur Marieke Molier.

De stad voert momenteel gesprekken met alle schoolbesturen om te onderzoeken of er een gemeentelijke aanpak kan worden ontwikkeld met betrekking tot de vrijwillige ouderbijdragen, een kwestie die al geruime tijd onderwerp van discussie is in de stad.

Luister hier naar de audioreportage uit onze radio-uitzending:

Carmen van de Brug

Mijn naam is Carmen van de Brug, ik ben 19 jaar en tweedejaarsstudent Journalistiek. Ik ben geboren en getogen in Hellevoetsluis, maar op kamers gegaan in Utrecht. Na het VWO was het tijd voor een nieuw avontuur. Ik ben vooral geïnteresseerd in de entertainmentindustrie, maar eigenlijk heb ik een brede interesse in het nieuws. Als klein kind schreef ik al kleine verhaaltjes en presenteerde graag voor de ouders op school. Ik ga hier dus nu mijn werk van maken!