Meer jongeren op kanidatenlijsten Tweede Kamerverkiezingen

Afgelopen maandag was de deadline voor politieke partijen om hun kandidatenlijsten voor de Tweede Kamerverkiezingen in te leveren bij de kiesraad. Op 12 oktober zal de kiesraad besluiten omtrent de geldigheid van deze kieslijsten naar buiten brengen. Volgens Stichting Stem op een jongere zitten er nog té weinig jongeren op een verkiesbare plek. Met het gelijknamige manifest streven zij ernaar om de tweede kamer wat jonger te maken. Bart Hemmes is 23 jaar en staat op plek negentien op de kandidatenlijst van partij Volt.

Hoeveel jongeren er op dit moment op de kandidatenlijsten staan is onbekend. Deze informatie wordt bekend na het besluit van de kiesraad op vrijdag. Met jongeren worden mensen onder de 30 bedoelt volgens Stichting Stem op een jongere. Volgens hen kunnen we er vanuit gaan dat dit aantal sowieso te weinig is. “Het aantal jongeren op een verkiesbare plek verschilt sterk per partij. Bij Volt hebben we van de 21 kandidaten zeven mensen onder de dertig en dertien mensen tussen de dertig en de veertig. Wij hebben dus een vrij jonge lijst. Bij ons zit het dus wel goed met jongeren op een verkiesbare plek,” aldus Bart.

Het manifest van de stichting streeft er dus naar om meer jongere in de Tweede Kamer te krijgen maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat je op een jongere kan stemmen moeten ze namelijk wel op de kandidatenlijst komen. “Op de kandidatenlijst komen is best een uitdaging. Bij ons moest je eerst door een voorronde heen waarbij onder andere gekeken wordt naar je motivatie, CV en een video waarin je jezelf presenteert. Daarna moet je door twee gesprekken heen waarbij je een positief of negatief advies krijgt. Vervolgens stelt het bestuur een advieslijst op en kan de interne campagne van start gaan. Uiteindelijk gaan de leden dus over wie er op de kandidatenlijst staan,” vertelt Bart.

Op dit moment bestaat er een schuine verhouding tussen de volksvertegenwoordiging van jongeren in de Tweede Kamer. Ruim 28% van de Nederlandse bevolking bestaat uit jongeren terwijl er maar 5 jongeren een positie hebben in de Tweede Kamer. Met het verlies van vele ervaren politici is het maar de vraag of de Tweede Kamer zit te wachten op jonge gezichten, tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Toch denkt Bart hier anders over. “Als jonge kandidaat heb je de taak om andere jongeren te motiveren om politiek actief te worden. Daarnaast ben je een stem van een generatie, zowel binnen als buiten je partij.”

Luister hieronder naar het interview met de voorzitter van de stichting ‘Stem op een jongere’.

Lieve Scholtze

Lieve Scholtze is afkomstig uit het noorden van het land. Ze studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht waar ze is begonnen aan haar loopbaan tot journalist. In haar tot nu toe korte journalistieke carrière heeft ze al meerdere producties gemaakt met betrekking op uiteenlopende thema’s zoals geschiedenis, maatschappij en cybercrime. Rennend door het land met camera en statief op de rug verzamelt ze verhalen die haar raken en interesseren. Human interest verhalen maakt ze dan ook het liefst. Naast de journalistiek is ze werkzaam als marketing assistent bij uitgeverij ‘De Crime Compagnie’ en als productie-assistent bij de TV. Lieve gaat in haar vrije tijd graag op reis om het avontuur ook over de grens op te zoeken, deze reizen legt ze vast met haar camera.