De kruidnoot maakt een evolutie door

De kruidnoot maakt een evolutie door

Ze liggen al sinds augustus in de winkel, maar nu sinterklaas weer in het land is, is de tijd voor kruidnoten toch echt aangebroken. De kruidnoot heeft door de jaren heen een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In de achttiende eeuw kwam deze lekkernij voort uit de pepernoot. Vanaf halverwege de twintigste eeuw kwamen de chocoladekruidnoten op de markt en sinds een aantal jaar zijn er wel tientallen verschillende kruidnootsmaken op de markt verschenen. Ineke Schouten, erfgoedadviseur en gespecialiseerd de historische achtergronden van tradities, vertelt meer over de evolutie van dit snoepgoed.

Dat er tegenwoordig veel verschillende kruidnoten te koop zijn, komt waarschijnlijk door de supermarkten. “Halverwege de twintigste eeuw begonnen supermarkten met het verkopen van kant-en-klare kruidnoten, waardoor de traditionele huisgemaakte versie concurrentie kreeg”, vertelt Schouten. De lekkernij wordt sindsdien massaal geproduceerd en geconsumeerd. Dit gaf ruimte voor het experimenteren met nieuwe smaken.

“Je merkt dat er al zo’n vijftien jaar wordt geëxperimenteerd met wat vreemde chocoladesmaken. Toen op een gegeven moment chocolade met karamel zeezout populair was, zag je dat kruidnootproducenten hier op inspeelden. De schappen lagen ineens vol met karamel zeezout kruidnoten en toen dit een succes bleek te zijn, zag je dat er steeds meer verschillende smaken in de winkels kwamen te liggen.”

Dat er zo veel soorten kruidnoten in de winkels liggen, heeft er ook voor gezorgd dat de kruidnoot een breder publiek heeft verkregen. “Waar ze ooit exclusief waren voor het Sinterklaasfeest, worden kruidnoten nu het hele jaar door verkocht. Ze zijn niet langer beperkt tot de klassieke ronde vorm; er zijn nu ook kruidnoot-gerelateerde producten zoals kruidnoten-ijs en kruidnotenbrood,” aldus Schouten.

“De supermarkten hebben bijgedragen aan de commercialisering en diversificatie van de kruidnoot, maar dat is niet erg.” Volgens Schouten gaat deze commercialisering gepaard met de manier waarop tradities evolueren in een steeds veranderende samenleving. “In de schappen vol met kruidnoten vinden we niet alleen een variëteit aan smaken, maar ook een stukje cultureel erfgoed dat zich blijft vernieuwen, net als het sinterklaasfeest zelf.”

In hoeverre de consument zit te wachten op allemaal verschillende soorten kruidnoten is te zien in de volgende reportage.

Over de auteur

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.