Kerk & Slavernij: Verleden belicht, toekomst gevormd

Kerken hebben een significante rol gespeeld in het verleden van slavernij. Om hierbij stil te staan heeft de werkgroep Slavernijverleden de expositie “Kerk & Slavernij” naar de Xaveriuskerk in Amersfoort gebracht. Historicus George Harinck zal op 12 maart een lezing geven over de expositie en in gesprek gaan met het publiek, bijgestaan door journalist en programmamaker Nicole Terborg.

In het kader van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden zijn verschillende Amersfoorters uit de Raad van Kerken, het comité 30 juni – 1 juli en de gemeente samengekomen om aandacht te besteden aan het Nederlandse slavernijverleden. Met behulp van de expositie en bijbehorende lezing over de betrokkenheid van de kerk bij slavernij, hopen ze dit ingewikkelde onderwerp aan te snijden.

Onderzoek

Het landelijk onderzoek naar de betrokkenheid van de kerk bij de slavernij wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van drie verschillende universiteiten: de Protestantse Theologische Universiteit, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Curaçao. Uit dit onderzoek blijkt dat wel dertig procent van alle predikanten in de koloniën meerdere slaafgemaakte bezaten. Kerken hadden hiernaast ook aandelen in plantages of waren hiervan zelf eigenaar. De onderzoekers, waaronder George Harinck, concluderen dat de Nederlandse kerk wel degelijk institutioneel betrokken is geweest bij de slavernij en slavenhandel.

Expositie

De expositie omvat een uitgebreide verzameling banners met teksten, foto’s, tekeningen en historische documenten die de periode belichten waarin de VOC en de WIC actief waren. Bezoekers kunnen langslopen en de tijd nemen om deze documenten door te lezen. Nicole Terborg hecht er groot belang aan dat deze expositie plaatsvindt. “Als afstammeling van een tot slaafgemaakte hecht ik enorm veel waarde aan dit initiatief. Het is een onderwerp dat voortdurend aan bod moet blijven komen. Vijftien jaar geleden werd er nauwelijks over gesproken, niet op school en niet in de kerk. Dat er nu tijdens dit herdenkingsjaar dergelijke initiatieven plaatsvinden, is een stap in de juiste richting.”

Hieronder het verslag van de lezing Kerk en Slavernij.

Guus Hardon

Guus Hardon (20), is een gedreven student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij heeft een brede interesse in de journalistiek en houd zich bezig met het creëren van een effectieve redactie.