Franse veiligheidsstatus op scherp: terreurdreiging bereikt hoogste niveau

In de regio Île-de-France, rond de Franse hoofdstad Parijs, hebben verschillende middelbare scholen vorige week e-mails ontvangen waarin wordt gedreigd met een terreuraanslag. Deze dreiging kreeg afgelopen vrijdag een tragische realiteit toen gewapende mannen een concertgebouw in Moskou, Rusland, binnendrongen, het vuur openden op bezoekers en het gebouw in brand staken. De aanval resulteerde in meer dan honderd doden en gewonden. In Frankrijk is het nu dreigingsniveau verhoogt.

Naar aanleiding van deze gebeurtenissen is het dreigingsniveau in Frankrijk verhoogd naar het hoogste niveau. Volgens de Franse premier Macron wilde IS de afgelopen maanden ook Frankrijk aanvallen.

Met de naderende Olympische Spelen deze zomer groeit deze dreiging alleen maar.”Frankrijk is een prominent doelwit voor IS, vooral met de aanstaande Olympische Spelen in het vooruitzicht”, zegt Frankrijk-correspondent Eva Rammeloo. “Tijdens de Olympische Spelen zijn alle ogen gericht op Frankrijk, met talloze tv-camera’s die het land in de gaten houden. Het is haast onvermijdelijk dat er aanslagen worden gepland tijdens dit grootse evenement.”

Rammeloo wijst erop dat de Olympische Spelen al meer dan tien jaar geleden zijn gepland, en destijds was het dreigingsniveau mogelijk niet zo hoog. Echter, met de organisatie van een dergelijk evenement komen ook risico’s. “Frankrijk heeft daarentegen al geruime tijd een goed functionerende inlichtingendienst die hiermee omgaat”, voegt ze eraan toe.

Desondanks roept de concentratie van de evenementen in het centrum van Parijs vragen op over de veiligheid. “Dit brengt veel mensen naar het centrum van Parijs, wat niet alleen logistieke uitdagingen met zich meebrengt, maar ook de dreiging vergroot. Als er iets gebeurt, ontstaat er een enorm probleem.”

Er zijn gesprekken geweest over alternatieve plannen voor het geval van nood, maar er is momenteel weinig bekend over dergelijke plannen. “Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze op het laatste moment zullen wijzigen,” concludeert Rammeloo.

Beluister hieronder de reportage over hoe de verhoogde dreiging in Frankrijk wordt ervaren.

Naomi Suithoff

Naomi Suithoff, 18 jaar, student HvJ en erg sportief. Dat ben ik. Mijn vrienden beschrijven mij als een spontane en vriendelijke meid. Ik ben niet op mijn mondje gevallen, eerlijkheid duurt het langst zeg ik altijd.