Factcheck: Seks helpt bij hooikoorts klachten

De lente komt er weer aan en dit betekent voor veel mensen weer veel niezen en snotteren. Beter bekend als hooikoorts. Hooikoorts is ook wel een allergie voor pollen en stuifmeel. Zo’n 20% van de Nederlanders heeft last van hooikoorts. Dit kan variëren van lichte en heftige klachten. Echt heel fijn is het dus niet. De Flair posten hierom afgelopen week het artikel: ‘Niezend tussen de lakens: seks is volgens onderzoek dé oplossing tegen hooikoorts’. Klopt dit wel of is dit te mooi om waar te zijn?

Wat is hooikoorts

Hooikoorts is een veel voorkomende allergie die wordt veroorzaakt door de reactie van het immuunsysteem op stuifmeel van gras, bomen en planten. Wanneer mensen die gevoelig zijn voor deze pollen in contact hiermee komen, reageert hun immuunsysteem door histamine vrij te geven, wat symptomen veroorzaakt zoals niezen, jeukende ogen, verstopte neus en een loopneus. De ernst van deze symptomen varieert afhankelijk van de persoon en de hoeveelheid pollen in de lucht. Hooikoorts kan een impact hebben op de kwaliteit van leven, omdat het symptomen veroorzaakt die het dagelijks leven verstoren en slaapstoornissen veroorzaken. Mensen met hooikoorts kunnen baat hebben bij het vermijden van pollen, het nemen van antihistaminica en andere medicijnen om de symptomen te verminderen maar ze volgens de Flair kunnen ze ook meer seks hebben.

Claim van Flair

Iraanse wetenschappers hebben gesuggereerd dat seks hooikoortssymptomen kan helpen verlichten. Ze suggereren dat seksuele activiteit de bloedtoevoer naar de neus en ogen kan verminderen, waardoor roodheid en tranende ogen kunnen ontstaan. Deze hypothese is gebaseerd op het idee dat seksuele opwinding de bloedtoevoer naar bepaalde delen van het lichaam vermindert, zoals de neus en de ogen, die betrokken zijn bij allergische reacties. Hoewel dit concept veelbelovend lijkt, is er nog steeds niet genoeg wetenschappelijk bewijs om deze bewering te ondersteunen. Meer gericht onderzoek is nodig om de mogelijke invloed van seks op hooikoorts te onderzoeken en te bevestigen.

Klopt dit?

Zelf geven ze aan dat er misschien meer onderzoek nodig is, maar misschien is er dan niet genoeg om deze claim al te publiceren. Nemi Dorst is expert op het gebied van hooikoorts. ‘Het is iets nieuws wat ze hier suggereren. Op dit moment wordt er niet in Nederland onderzocht of er een verband is tussen bloeddruk, verhoogde activiteiten en hooikoorts. Als het klopt wat ze hebben onderzocht, dan zou sporten bijvoorbeeld ook kunnen helpen met hooikoorts. Stel dat dit klopt, dan zal het wel een tijdelijke oplossing zijn.’ vertelt Nemi. Het onderzoek is dus niet per se goed of fout maar het is voornamelijk nog niet af genoeg om gepubliceerd te worden.

Beaudille van der Houwen

Beaudille van der Houwen ( 2002 ) is een eerstejaarsstudent aan de school van journalistiek. Ze is geboren in Zoetermeer en woont in Utrecht. Ze is een journalist die voornamelijk geïnteresseerd is in psychologie en taboe doorbrekende journalistiek.