WOMEN INC. zet zich in voor menstruatie- en hormoongerelateerde klachten

WOMEN INC laat mannelijke leden van de Tweede Kamer voelen hoe het is om menstruatiekrampen te ervaren. WOMEN INC wil met deze actie de aandacht voor menstruatie gerelateerde aandoeningen vergroten.

Met betrekking tot de val van het kabinet en het nieuwe regeerakkoord zag WOMEN INC een uitgelichte kans om dit probleem aan te kaarten. Het position paper is gebaseerd op een onderzoek wat WOMEN INC in samenwerking met Motivaction heeft uitgevoerd.

NVOG

Tientallen gezondheidsorganisaties hebben het position paper ondertekend, waaronder de Nederlandse vereniging Obstetrie en Gynaecologie (NVOG). Judith Huirne, hoogleraar en gynaecoloog bij het Amsterdam UMC, maakt zich al jaren hard voor gynaecologische aandoeningen. Huirne: “Een van mijn doelstellingen is dat er meer aandacht moet komen voor gynaecologische problematiek. Dat is enerzijds meer aandacht bij zorgverleners, maar ook bij de patiënten zelf, zij moeten weten wanneer zij aan de bel moeten trekken.”

Menstruatie Voorlichtingsinstituut

De middag werd georganiseerd in samenwerking met het Menstruatie Voorlichtingsinstituut. Peter de Vroed, oprichter, auteur en trainer workshop facilitator, zei hierover het volgende: “WOMEN INC is net als ons een organisatie die zich al jaren met menstruatieproblemen bezighoudt. Zelf doen wij al negen jaar onderzoek bij meer dan 120.000 vrouwen. Hieruit wordt steeds meer duidelijk dat deze maatschappij niet is ingericht op de vrouw, door dit te veranderen kunnen we de wereld een stukje beter maken.”

Het apparaat wat het Menstruatie Voorlichtingsinstituut heeft ontwikkeld is getest op 259 vrouwen. Met als doel wederzijds begrip vanuit het mannelijke geslacht. “Als menstrueren een mannenprobleem was, dan was het allang opgelost hier in Den Haag” aldus Peter de Vroed.

Benieuwd hoe de actie van WOMEN INC is verlopen? Beluister hier de audioreportage:

Floortje Brasser

Ik ben Floortje Brasser (2003) sinds jongs af aan roep ik al dat ik de journalistiek in wil. Voordat ik startte op de HU heb ik de opleiding media & redactie gedaan, hier heb ik al veel ervaring mogen opdoen op het gebied van tekst, film & audio. In de toekomst zou ik mij graag willen focussen op de politieke -of misdaadjournalistiek. Het afwisselde aspect van het zijn van een journalist is hetgeen wat mij het meest trekt, ik kan dan ook niet wachten om alle ins -en outs te leren rondom de journalistieke wereld!