Oudere-dierendag op kinderboerderij de Beestenboel

Basisschool klas met de Alice de Rooij op boerderij de Beestenboel

Actievoeren tegen dieren in nood is het doel van het comité Dierennoodhulp, daarom organiseren zij op dinsdag 12 september de Oudere-dierendag. Op deze dag wordt er aandacht gevraagd voor dieren op de kinderboerderij die niet de kans krijgen om oud te worden.

Sandra van de Werd is de oprichtster van het comité Dierennoodhulp. Ondanks het feit dat er al veel stichtingen zijn die aandacht besteden aan dieren in nood, vond van de Werd het toch erg belangrijk dat deze stichting ook in het leven werd gebracht. ‘Er zijn veel stichtingen die zich inzetten voor dieren, maar omdat deze stichtingen veel zaken nog niet aanpakken wilde ik mij juist daarop focussen. Waar wij ons onder andere mee bezighouden zijn dieren op kinderboerderijen die ‘achter de schermen’ worden doorverkocht aan handelaars en later worden geslacht. Veel stichtingen houden zich hier nog niet mee bezig. Ik vond dit genoeg redenen om een aparte stichting op te richten,’ vertelt ze.

Wat van de Werd de komende jaren hoopt te zien veranderen is vrijheid voor alle dieren en dat alle dieren met respect behandeld worden. ‘Wij zeggen altijd, mensen zijn eigenlijk ook dieren, maar dan gewoon een andere soort. Mensen hebben emoties en kunnen pijn hebben. Alle soorten dieren kunnen precies ditzelfde gevoel ervaren,’ aldus van de Werd.

Een kinderboerderij die voldoet aan het streven van het comité Dierennoodhulp, is kinderboerderij ‘De Beestenboel’ in Zuid-Scharwoude. Zij ontvangen op oudere-dierendag het keurmerk ‘diervriendelijke kinderboerderij’. Alice de Rooij is werkzaam bij deze kinderboerderij en heeft het diervriendelijke beleid op de kinderboerderij in het leven gebracht. ‘Ik snap niet dat andere kinderboerderijen dit nog niet doen, ik kan me niet voorstellen dat je een dier wat je liefhebt en bij jou is opgegroeid zomaar laat afleveren aan handelaars en eindigt bij de slachterij,’ aldus de Rooij.

Luister hier naar een audio-reportage van Lotte van Duijn over de oudere-dierendag.

Lotte van Duijn

Lotte van Duijn is geboren op 21 april 2005 in Den Haag, en woont nu in Leidschendam. Ze is beginnend journalist, en schrijft voor de nieuwssite Spotlight. Ze zit op de school voor Journalistiek waar ze met veel plezier naar toe gaat. Lotte houdt heel erg van muziek en danst al sinds dat ze een klein meisje is. Ze hoopt in haar journalistieke carrière om mensen te informeren en mee te nemen in alles wat ze leuk en interessant vindt.