Cosmetische ingreep steeds meer besloten onder invloed van sociale media

Cosmetische ingreep steeds meer besloten onder invloed van sociale media

De wereld van cosmetische ingrepen speelt voor een groot deel af op sociale media. Plastisch chirurgen, cosmetisch artsen, huidspecialisten proberen allen cliënten te vergaren via sociale media. Volgens recent onderzoek van de American Society for Plastic Surgeons blijkt dat 48,5 procent van de onderzochte groep mensen zich hebben laten beïnvloeden door sociale media in hun keuze voor een cosmetische ingreep. 

Hetzelfde onderzoek concludeert dat iets meer dan de helft van de mensen ook plastisch chirurgen volgen op sociale media. Eerder dit jaar deed journalistiek platform Pointer onderzoek naar negentig sociale media-accounts die een filler-behandeling aanboden. Hieruit bleken negentien aanbieders de fillers te injecteren door een arts die niet BIG-geregistreerd was. Dit is illegaal in Nederland, omdat dit een behandeling is die alleen gedaan mag worden door een BIG-geregistreerde artsen. Het BIG-register is een Nederlands register, waarin wordt bijgehouden en geregistreerd welke artsen welke behandelingen mogen doen. 

Anne-Mette Hermans heeft onderzoek gedaan naar de normalisering van cosmetische ingrepen. In gesprek met de Telegraaf gaf zij aan dat er een parallelle stroming is. Er zouden steeds meer influencers zijn die publiekelijk eerlijk zijn over hun ondergaande operaties en ingrepen. Maar daarnaast wordt het steeds toegankelijker om botox, fillers of injectables te nemen, verteld Hermans.  

In de podcast Nog Eentje dan wordt in elke aflevering een specifieke verslaving besproken en uitgewerkt. Elke aflevering met ervaringsdeskundigen en/of experts. Deze week is het onderwerp: plastische chirurgie en cosmetische ingrepen. Gast aan tafel is David Mosmuller, cosmetisch arts verbonden aan het VUmc Amsterdam en mede-eigenaar van Doctors at Soap.

Over de auteur

Ruben Brandon

Ruben Brandon studeert Journalistiek aan de School voor Journalistiek in Utrecht.