Ondanks meer getelde egels, komen ze minder vaak langs in de tuin

Foto: Leonie van Barneveld

Het lijkt alsof het goed gaat met de egel – omdat er meer geteld zijn dan vorig jaar – maar toch komen ze steeds minder vaak voor in tuinen. Door te veel tegels en te weinig planten in tuinen, blijven egels weg. De oplossing ligt voor de hand.

In het weekend van 16 en 17 september was de jaarlijkse egeltelling: 10.000 egels zijn in het hele land geteld. De meeste egels zijn in Zuid-Holland geteld. Noord-Holland en Gelderland volgen deze provincies op. Niet omdat er daar meer egels voorkomen, maar omdat mensen in grotere getalen tellen. “Meer mensen weten ervan, ze hebben het gezien via social media of horen het van buren, waardoor ze mee gaan tellen. Maar egels komen overal in Nederland voor”, zegt woordvoerder Elze Polman van De Zoogdiervereniging.

“Door je tegels uit je tuin te halen en er planten in te zetten, maak je het aantrekkelijker voor de egel om langs te komen. De egel heeft het namelijk al zwaar. Egels moeten vrij rond kunnen lopen. Als ze niet van tuin naar tuin kunnen lopen, moeten ze over de weg. We zien dan dat egels sneller aangereden worden, met mogelijk een dodelijk afloop tot gevolg.”

De beestjes hebben het nog eens extra zwaar vanwege klimaatverandering. De Zoogdiervereniging legt uit dat egels insecten, als slakken en wormen, eten. Deze gaan dieper de grond in naarmate de grond droger wordt. Hierdoor wordt het moeilijker voor de egel om naar zijn eten te wroeten.

“Door een bakje water in je tuin te zetten, kan de egel genoeg vocht binnenkrijgen. Kattenbrokjes vinden ze ook lekker. Maar ga niet met gif in je tuin strooien, want egels krijgen dat binnen in hun maag en worden daar ziek van of gaan er zelfs dood aan.”

Voor meer informatie over de egeltelling, zie hier de reportage.

Leonie van Barneveld

Hoi! Ik ben Leonie van Barneveld (19), een kersverse student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Als klein meisje was ik al ontzettend nieuwsgierig naar de wereld om mij heen. Nu mag ik van mijn nieuwsgierigheid m’n studie maken. Super leuk! In deze wereld vol ontwikkelingen en nieuwtjes zou ik graag een documentaire en een podcast willen maken. Mocht ik later als presentatrice bij NOS op 3 belanden, dan heb ik mijn ultieme doel bereikt! Voor het eerste studiejaar zullen mijn nieuwsberichten zich richten op Hilversum. Mocht je een leuk nieuwtje hebben of willen weten, schroom niet en laat het mij weten! E-mailadres: leonie.vanbarneveld@student.hu.nl