Nederlandse bibliotheken steeds populairder

Nederlandse bibliotheken hebben veerkracht getoond in de nasleep van de zware coronajaren blijkt uit cijfers van het CBS. De uitdagingen waren aanzienlijk: het aantal leden nam af, e-books kregen een stevige voet aan de grond en veel traditionele activiteiten moesten worden gestaakt. Toch is er een heropleving onder het aantal leden van de bibliotheek.

Kees Gravesteijn, directeur van de Vereniging Openbare Bibliotheek, deelde zijn inzichten over de recente ontwikkelingen: “Tijdens de corona was de bibliotheek één van de weinige plekken waar mensen terecht konden. Dat heeft bijgedragen aan de huidige stijging van de leden.” Hij is trots op zijn werknemers, zo zegt hij: “Door dat onze medewerkers zo betrokken zijn in de samenleving, weten ze precies wat er speelt. Dat vertaalt zich naar de juiste activiteiten bij de bijhorende activiteit.”

Kenny Chen, die zich recent bij de bibliotheek heeft aangemeld zegt : “Ik was een gepassioneerd lezer op de basisschool, maar met de opkomst van social media en de hectiek van het moderne leven, raakte het lezen op de achtergrond.” Wel gelooft Kenny dat de beste manier om jongeren naar de bibliotheek ook via social media is.

Het meest opvallend in 2022 was wellicht de sterke toename van het aantal georganiseerde activiteiten door de 1.270 Nederlandse bibliotheken, met een totaal van 247.000 evenementen. Dit is niet alleen een verbetering ten opzichte van de coronajaren, maar zelfs meer dan in het pre-pandemiejaar 2019. Gravesteijn merkt op: “Dit aantal activiteiten, vooral gericht op educatie en persoonlijke ontwikkeling, is een bewijs van de vastberadenheid en het aanpassingsvermogen van onze bibliotheken.” De populairste activiteiten zijn omtrent de digitalisering van de samenleving.

Bekijk onze videoreportage hieronder voor meer inzichten:

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.