‘Er kan ontzettend veel, maar daar moet wel in geloofd worden’

Foto: PixaBay

300.000 mensen in Nederland hebben een visuele beperking. Voor veel mensen met een visuele beperking blijkt het lang niet zo gemakkelijk om werk te vinden, ruim 70% van deze doelgroep zit thuis.

Waarom werkgevers deze doelgroep vaak afwijzen is volgens Anneke Berkhout, thema-coördinator bij de Oogvereniging, soms koudwatervrees. Berkhout: “Ik denk dat veel mensen aannemen als ze met iemand moeten samenwerken die blindgeboren is, dat niet mogelijk is.” Daarom zijn het Bartimeus Fonds, de Oogvereniging en de Visio Foundation een campagne gestart. In deze campagne worden werkgevers gemotiveerd om duurzame arbeidsplaatsen te bieden aan mensen met een visuele beperking. “Je moet een werkgever hebben die gelooft in jou en je werkcapaciteit. Dus als je de ruimte neemt, dan is er ongelofelijk veel mogelijk,” vertelt Berkhout.

Daarnaast is de Oogvereniging ook bezig om wijziging in wet- en regelgeving voor elkaar te krijgen. “Een van de dingen waar wij veel aandacht voor hebben gevraagd is de participatiewet. Nu is het zo dat de mensen met een visuele beperking onder de Participatiewet vallen en via de gemeente begeleid worden naar werk en hulpmiddelen vergoed krijgen. Bij de wijziging van deze wet worden hulpmiddelen aan visueel beperkte werknemers, die onder de participatiewet vallen, per 1 januari 2024 verstrekt door het UWV. Bij het UWV zit een compacte groep mensen die gericht zijn op blinden en slechtzienden, zij hebben meer kennis. Dit is voor ons alleen maar winst.”

De Oogvereniging is de belangenbehartiger van en voor mensen met een visuele beperking in Nederland. De Oogvereniging doet dit doormiddel van activiteiten of informatievoorzieningen voor mensen met een visuele beperking. Dit gaat over hoe je de weg vindt in het verkeer, digitale toegankelijkheid en betaalt werk vinden. Het laatste punt is voor de Oogvereniging het belangrijkst. Berkhout: “Er is maar 30% van de visueel beperkten dat betaald werk heeft. Wij vinden dat te weinig en doen er alles aan om dit percentage te verhogen.”

Een bedrijf dat zich bezighoudt met passend werk vinden voor elke doelgroep is Kansis. Kansis is verantwoordelijk voor de werknemers om passend te vinden, hun eigen geld kunnen verdienen en om uiteindelijk ergens in dienst te kunnen. Yvonne Pot, directeur van Kansis, vertelt: “helaas herken ik de cijfers die er genoemd worden door Berkhout. De participatiegraad in werk van mensen met een visuele beperking is al lang laag. En met de komst van de Participatiewet werd het verstrekken van de hulpmiddelen ook gedecentraliseerd naar gemeenten. Waar de kennis (nog) niet aanwezig was en omdat veel van deze hulpmiddelen kostbaar zijn, werd daar door de gemeenten vaak ook te kritisch naar gekeken of onterecht afgewezen. Ik ben dan ook blij dat de verstrekking voor deze doelgroep vanaf 1 januari weer teruggaat naar het UWV.”

Benieuwd naar hoe Anneke Berkhout te werk gaat? Beluister hier de reportage: