De populariteit van fatbikes is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen, met een opvallende omzetgroei in Nederland. Dit fenomeen heeft geleid tot een debat over de noodzaak van strengere regelgeving in de branche.
In Amsterdam werden fatbikes razend populair, terwijl ze elders in het land nog relatief onbekend waren. Armando Muis, van het bedrijf La Souris, zag de trend: “We zijn twee jaar geleden ingesprongen op de fatbike markt na de berichtgeving over de helmplicht voor snorscooters. In Amsterdam waren fatbikes al razend populair vanwege de helmplicht, maar landelijk nog niet zo bekend. Onze omzet voor fatbikes is dit jaar echt explosief gestegen, keer vijf, dus dat is een forse groei.”
Veilig Verkeer Nederland pleit voor dezelfde regelgeving als snorfietsen, inclusief een minimumleeftijd, helmplicht en kentekenplicht. Kees Bakker, consumentenvoorlichter bij de Fietsersbond, is voorstander van deze aanpak: “Een fatbike is ontworpen als een soort scooter, waarbij je nauwelijks zelf hoeft mee te trappen om vooruit te gaan. Wat opvalt is dat fatbikes vaak worden opgevoerd, waardoor ze harder gaan dan 25 km per uur.”
Het debat draait vooral om het instellen van een minimumleeftijd voor fatbike-gebruikers. Armando Muis is het eens met dit idee: “Een minimumleeftijd van 16 jaar is verstandig. Een verzekeringsplicht met een herkenbaar verzekeringsplaatje kan helpen.” Hij is echter geen voorstander van een helmplicht, omdat dit de vrijheid van fietsen beperkt.
Kees Bakker benadrukt het belang van handhaving in de branche: “We willen dat de regels strenger worden, zodat het minder makkelijk is om fatbikes te verkopen die opgevoerd kunnen worden.” Hij voegt eraan toe: “Het is van cruciaal belang om de verkoop van makkelijk opvoerbare fatbikes aan te pakken.”
Het debat over fatbikes en hun regelgeving is nog in volle gang, en de komende maanden zullen cruciaal zijn om te bepalen welke maatregelen worden genomen om deze snelgroeiende industrie verantwoord te reguleren. In het. onderstaande fragment uit de radio-uitzending vandaag hoor je meer over dit onderwerp.