Stichtse Vecht

Het Alzheimer café in Maarssen gaat ‘samen aan tafel’

In Breukelen en Maarssen organiseren vrijwilligers van Alzheimer Nederland het Alzheimer café. Een bijeenkomst op elke derde dinsdag van de maand waar ze, net als het thema van dit jaars Wereld Alzheimer Dag “samen aan tafel” gaan voor iedereen die met dementie te maken heeft en waar gastsprekers worden uitgenodigd die een specifiek aandachtsgebied vertegenwoordigen.

Het Alzheimer café in Maarssen heeft afgelopen dinsdag 19 september hun bijeenkomst gehouden met als gastspreker casemanager Pam Thijm. Een casemanager wijst cliënt en familieleden de weg in zorg werkzaamheden die nodig zijn. Diegene heeft contact met de huisarts, ziekenhuis, psycholoog, familie en vrienden maar zorgt ook voor dagbesteding, thuiszorg of woonzorg zoals het Maria Dommer centrum in Maarssen. Pam wilt graag aansluiten bij de wensen van iemand en vindt het heel erg belangrijk dat iedereen met dementie in hun kracht gelaten wordt. Hiervoor kijkt zij naar het leven van iemand voordat hij of zij bij haar terecht kwam en baseert daar haar keuzes op. Zo zorgde ze er bijvoorbeeld voor dat een cliënt, na jaren lang kok zijn geweest, dit weer mocht doen op de dagbesteding.

Pam Thijm is van mening dat iemands levensstijl de kans op de ziekte van Alzheimer kan verkleinen. Minder roken, minder alchohol, meer bewegen en gezonde voeding. Pam wilt dat we dementie normaliseren omdat iedereen dit kan treffen. “Dat we er met elkaar voor zorgen dat het een dementie vriendelijke samenleving wordt, dat onze opa’s en oma’s gewoon mee kunnen blijven doen.”

Audio: zoon van moeder met Alzheimer door Julia Muijzer

Sharallya Egger

Mijn naam is Sharallya Egger, afgestuurd fotograaf aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie en nu beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Twintig jaar en woonachtig in Arnhem. Je kunt mij heel nieuwsgierig noemen, ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en te onderzoeken naar verschillende onderwerpen. Mijn ambitie is om na mijn studie mijn fotografische kennis toe te passen aan mijn journalistieke beroep en hiermee grote producties zoals reportages en documentaires te maken.