Stichtse Vecht

Aanhang voor petitie Stop4deroute neemt toe, maar niet iedereen is tevreden

Landend vliegtuig Schiphol

De petitie Stop4deroute maakt een doorstart, zo schreef GroenLinks Stichtse Vecht 11 september op Facebook. Een positief bericht voor deze partij, maar veel mensen weten helemaal niet van de problemen die de vierde aanvliegroute naar Schiphol met zich meebrengt. De gemeente kan maar moeilijk beslissen over deze kwestie.

De vierde aanvliegroute naar Schiphol, die dus over Utrecht gaat, zal niet alleen geluidsoverlast veroorzaken maar ook grote invloed hebben op de natuur en het klimaat. De laagvliegende vliegtuigen stoten bijvoorbeeld giftige stoffen uit. De vierde aanvliegroute zal ervoor zorgen dat het aantal vluchten van en naar Schiphol verder zal toenemen. In de luchtvaartnota 2020-2050 staat dat Schiphol mag gaan doorgroeien van het huidige 422.000 naar 800.000 vluchten per jaar, al is dit nu tijdelijk verminderd naar 440.000.

“Er zijn weinig mensen die weten over de problemen en wat hen letterlijk boven het hoofd hangt” zegt Jan Boesen, regiocoördinator van de petitie namens Stichtse Vecht. Hij vindt dat gemeenteraadsleden slecht geïnformeerd zijn over het probleem: “Het is lachwekkend. Ze kennen gewoon de stukken niet en weten niet wat er speelt.” Zo wordt er bijvoorbeeld niet gecontroleerd of Schiphol zich wel echt houdt aan dat maximale aantal vluchten van 440.000 per jaar. Dit hebben wij overigens niet nagevraagd bij Schiphol zelf. Boesen snapt dat de leden parttimers zijn en geen tijd hebben om zich helemaal in te lezen in alle dossiers, “maar ze gaan er uiteindelijk wel over en vertegenwoordigen onze belangen.”

Steun voor de petitie is er dus wel, maar de meningen zijn verdeeld. De motie is opnieuw ingediend door het CDA, GroenLinks, PvdA, Het Vechts Verbond en de SP. De andere partijen die de motie vorige keer hebben ondertekend, vonden het niet nodig om dit nog een keer te doen. Aan de andere kant vinden de VVD en BVNL dat de vierde aanvliegroute zorgt voor een efficiënter gebruik van het luchtruim, en een belangrijk behoud van de banen op Schiphol. 17 van de 26 gemeentes in provincie Utrecht hebben de motie ondertekend en naar de minister gestuurd, maar Stichtse Vecht kan vooralsnog geen beslissing maken.

In onderstaand audiobericht hoor je Albert Gemke, raadslid van GroenLinks Stichtse Vecht, geïnterviewd door Loïs van Beeren.

Femke Leegsma

Mijn naam is Femke Leegsma, ik ben twintig jaar oud en ik woon in Balkbrug, Overijssel. Ik ben eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. In 2022 heb ik mijn vwo afgerond en toen heb ik een jaar lang door Australië gereisd; dat was veruit de beste ervaring van mijn leven. Ik wil graag van deze passie voor reizen mijn werk maken en heb daarom de ambitie om vanuit het buitenland te werken, bijvoorbeeld als correspondent. Verder ben ik veel bezig met sport, dus misschien zie je mij ook wel over een aantal jaar op tv tijdens het WK vrouwenvoetbal. Ik wil journaliste worden omdat ik nieuwsgierig en avontuurlijk ben, interesse heb voor verhalen van mensen over de hele wereld en deze verhalen graag een podium wil geven. Ook vind ik het leuk om me te verdiepen in ingewikkelde of lastige onderwerpen en deze op zo'n manier te verwoorden dat ze voor jongeren beter te begrijpen zijn.