Stichtse Vecht

Het jaarlijkse vrijwilligersfeest van Stichtse vecht wordt dit jaar anders dan voorheen

Een teken van dankbaarheid voor de vrijwilliger.

Er komt een einde aan het jaarlijkse georganiseerde feest voor vrijwilligers in Stichtse Vecht. Dit wordt namelijk vervangen door een high tea waar alleen genomineerden samen met hun introducees heen kunnen. De gemeente merkt dat het traditionele feest tegenwoordig minder mensen aanspreekt.

Al jaren organiseert de gemeente van Stichtse Vecht het jaarlijkse feest voor vrijwilligers. Bij dit feest was er een feestavond voor alle vrijwilligers van de gemeente met dan als hoogtepunt de prijsuitreiking. De gemeente wil dat dit jaar anders doen, namelijk een high tea, dat nu een exclusief feest wordt voor een beperkte groep vrijwilligers. Namelijk de genomineerden.

Volgens de gemeente is er steeds minder belangstelling voor het traditionele feest dus werd er samen met MOmenz (Organisatie voor maatschappelijk werk in Maarssen) gekeken naar een beter alternatief. “Door gesprekken te hebben met de (vaak al wat oudere) vrijwilligers, hebben we een beeld van wat we denken dat er aan de hand is. Zo hebben we gehoord van vrijwilligers dat zij het soms lastig vinden om in de avond (in het donker) op pad te gaan en dat men na de corona voorzichtiger is geworden in grotere groepen mensen. Ook hoorden we van de bezoekers van het feest dat zij vooral behoefte hebben aan een gesprek met de andere vrijwilligers. De rumoerige omgeving van een feest maakt dat lastig.”, Meldt de gemeente. Hierom een high tea. “Een high tea biedt de gelegenheid elkaar te ontmoeten in een feestelijke ambiance.”

Fractievoorzitter Riette Habes van Samen Stichtse Vecht was verrast door de verandering. Zij vond dat het traditionele feest een goed moment was voor politici om vrijwilligers te ontmoeten, en dat enkele gemeenteraadsleden ook dienst in de bediening hadden. Maar de gemeente meldt in het antwoord op de schriftelijke vragen van Samen Stichtse Vecht en VARnws dat dit nog steeds kan “Bij de high tea is er nog steeds een rol van de raadsleden, bijvoorbeeld in het uitserveren van hapjes en drankjes”.

Een high tea is volgens hen dus het beste alternatief, op deze manier is er gelegenheid elkaar te ontmoeten en de genomineerde vrijwilligers te bedanken voor hun inzet.

In onderstaand audiofragment hoor je een interview met maatschappelijk makelaar van MOmenz, Chantal Werensteijn, afgenomen door Brecht Bonnet.

Isabel Creemers

Isabel Creemers is 17 en doet journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ze woont in Hilversum, de plek van de media. Ze heeft daarom enorm veel interesse in wat er allemaal gebeurt in de media en wil ook graag later deze richting op gaan. Bij de radio werken of op programma’s terecht te komen op tv lijkt haar het leukst om te doen. Om deze reden kijkt ze ook vaak op de site van Stent Casting om te zien of er weer leuke casting calls zijn. Ze kijkt er erg naar uit om meer te weten te komen over journalistiek en hoopt snel terecht te komen waar ze altijd al van droomt.