Stichtse Vecht

Moestuin buitenplaats Doornburgh maakt lokale ecologische verkoop mogelijk

Foto: Eline Schollaart

Tussen stad en platteland wordt elke donderdag de oogst uit de moestuin van buitenplaats Doornburgh verkocht. Begin 2022 werd in het weiland tegenover het voormalige klooster met behulp van een aantal vrijwilligers, waaronder de ontwerper Jessie Westgeest, de grote moestuin aangelegd. Historisch gezien horen moestuinen bij buitenplaatsen, omdat deze veelal zelfvoorzienend waren. Ook het behoud van de biodiversiteit is een belangrijke motivatie geweest voor de aanleg.

Verkoop

In het houten kraampje naast de ingang van het voormalige klooster wordt ook afgelopen donderdag een grote variatie aan net geoogste gewassen verkocht. Van snijbieten tot aardperen en van verschillende soorten pompoenen tot mosterdblad en venkel. De groenten liggen netjes uitgestald in zo’n vijftien kratjes op een tafeltje met parasol erboven. ’’De verkoop is heel seizoensgebonden’’, vertelt Lise, een verkoopmedewerker. De prijzen varieren van 10 tot 75 cent per stuk groente en kunnen binnen afgerekend worden. Hoewel de verkoop rap lijkt te gaan, vertelt Lise dat er op donderdagen wordt geoogst maar de dagen erna nog wordt verkocht. Wat op zaterdag nog over is komt op Too Good To Go. ’’Ik vind het leuk om te zien dat er ook steeds meer jonge mensen op af komen’’, zegt een klant terwijl ze een courgette en wat sla in een papieren tasje stopt.

Ontwerp

Het perceel van ongeveer 2500 vierkante meter waarop de moestuin te vinden is, was eerst gewoon grasland, dat in de lente van 2022 is omgeploegd. ’’We zijn dus anderhalf jaar geleden begonnen met het aanleggen en onderhouden en nu staan we midden op een prachtige overvolle groentetuin’’, zegt Jessie enthousiast. De moestuin is cirkelvormig met in het midden een centrale plek waar bankjes staan en een tafeltje met kratjes en gereedschap. Vanuit het midden lopen vier hoofdpaden die de tuin in v-vormige halfronde bedden verdeelt. ’’Ik vond het heel belangrijk dat het een ontwerp zou zijn dat heel praktisch is maar ook dat het een esthetische tuin is en hierin vond ik gewoon de perfecte combinatie daartussen.’’ In de tuin zijn daarom ook veel eetbare bloemen en vooral veel verschillende kleuren te vinden, waaronder de Oost-Indische kers, die er met haar feloranje bloemen en lichtgroene bladeren tussenuit springt. ’’De praktijk wijst uit dat het ook gewoon heel goed werkt, die twee dingen’’, voegt Jessie toe. Een aantal vrijwilligers is druk bezig, een kruiwagen wordt van de ene naar de andere kant gereden, een looppad tussen twee bedden in wordt aangeharkt en verderop is een drietal bezig met wat planten. ’’Het is een  oase van rust in stadsomgeving’’, zegt een moestuinvrijwilliger, die hier zo’n twee keer per week komt helpen.

Natuurlijk te werk

In de moestuin wordt er gewerkt naar ecologisch principe, wat inhoudt dat er geen gebruik gemaakt wordt van kunstmest, pesticiden en dat, in tegenstelling tot de gangbare groenteteelt, de planten zich dienen aan te passen aan de omgeving in plaats van andersom. ’’Wij werken samen met de natuur, je kan wel eisen dat er niks verloren gaat maar andere wezens wonen hier ook’’, zegt Jessie. ’’Hoor je dat gepiep? Dat is de woelmuis, vorig jaar hadden we daar een grote plaag van.’’ De inzet van natuurlijke vijanden tegen plagen zoals die van de woelmuis zijn een alternatief voor pesticiden. Er is al een plan om een nest te bouwen voor de torenvalk, de natuurlijke vijand van de woelmuis. ’’Als je het goed doet heb je een cyclus die zichzelf in balans houdt.’’ Ook de biodiversiteit wordt bevorderd door het ontbreken aan pesticiden. Zowel boven als onder de grond krijgen organismen gewoon de kans om te leven en de grote aanwezigheid van bloemen en andere vrije begroeiing in de tuin zorgt voor een leefbaar gebied.

Audio interview door Vitoya Finisie

Eline Schollaart

Ik ben Eline Schollaart (2004), ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en ben opgegroeid in zowel Hoofddorp als Den Haag. Mijn droom is om de hele wereld rond te reizen, nieuwe culturen en samenlevingen te ontdekken en een podium te geven aan de mensen die hun stem niet kunnen laten horen, of niet gehoord worden. Ik laat me als maatschappelijk betrokken journalist in opleiding in mijn werk inspireren door het ''gewone volk''. Verder ben ik erg geinteresseerd in vele vormen van kunst, ethische kwesties en de invloed van politieke beslissingen op de ondermacht.