Stichtse Vecht

Veel opkomst bij dierenvoedselbank actie Maarssen op dierendag

groepsfoto van vrijwilligers, penning meester en de burgemeester in winkelcentrum Bisonspoor.

Hoewel het een regenachtige dag is, worden de dieren op 4 oktober in net zonnetje gezet bij winkelcentrum het Bisonspoor in Maarssen. Door middel van een dierenvoedselbank wordt er geld ingezameld voor baasjes die het wat krapper hebben.

Zodra je het grote winkelcentrum betreedt word je overvallen door verschillende indrukken. Je neus ervaart diverse geuren dat gaat van vlees van de slager, naar zeep, tot etensgeuren uit restaurants. Veel mensen lopen van winkel tot winkel, het is erg druk. Midden in het winkelcentrum valt je oog gelijk op een grote tafel met producten. Achter die tafel staan 6 vrijwilligers in witte t-shirts, je kan gelijk zien dat ze van de dierenvoedselbank actie zijn. Met blije gezichten ontvangen ze voorbijlopende mensen. De vrijwilligers staan open voor alle vragen die er voorbijkomen. De tafel staat vol met verschillende grootte in prijzen.

Om 13:00 begint de actie. Al snel wordt de tafel omringt door mensen van alle leeftijden die graag een lootje willen kopen. Sommige mensen kopen zelfs 10 lootjes. Een lootje kost 2 euro, met dat lootje heb je kans om een prijs te winnen. Na het kopen van een lootje mag je een envelopje pakken. In dat envelopje kan je een rood briefje met een nummer krijgen, dat betekent dat je een prijs hebt gewonnen. Je kan ook een briefje met ‘mispoes’ of ‘mishond’ treffen, dan krijg je geen prijs. Voor de tafel staat iemand sleutelhangers in de vorm van diertjes uit te delen aan voorbijkomende mensen, ‘om mensen te motiveren om te doneren’ zegt ze. Je ziet veel mensen met blije gezichten van de tafel aflopen. Ook zie je teleurgestelde gezichten, van kinderen die geen prijs hebben gewonnen.

Deze inzamelingactie is bedoeld voor de klanten van de dierenvoedselbank. Sabrina benoemd dat de klanten van de dierenvoedselbank katten, honden, vogels, knaagdieren en konijnen zijn. Sabrina verteld dat ze deelneemt aan deze actie omdat ze het doel van de dierenvoedselbank belangrijk vindt. “Dieren zorgen ervoor dat mensen zich minder eenzaam voelen”. De eenzaamheid verminderd niet alleen door te knuffelen en de aanwezigheid van dieren maar “als je je hond uitlaat zorgt dat ervoor dat je sociale contacten krijgt”, zegt ze. Wel vindt ze dat de baasjes van de dieren iets meer steun zouden kunnen krijgen van de gemeente.

Burgmeester Ap Reinders verteld dat het zorgen van voedsel voor baasjes in nood niet primair een taak is van de lokale overheid maar dat er wethouders zijn die zorgen voor het welzijn van de dieren. Wel vindt hij het belangrijk dat er op 4 oktober stil gestaan wordt bij het welzijn van de dieren in een brede zin. Hij vindt het goed dat we in een samenleving ervoor zorgen dat dit soort initiatieven goed voort kunnen bestaan. “Het is heel triest dat er een voedselbank is, dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn”. De burgemeester hoopt door het ondersteunen als gemeente van “dit soort initiatieven als de voedsel bank” een bijdrage te leveren.

Na 2 uur begint de drukte af te nemen. Er zijn ontzettend veel prijzen gewonnen en de bakken voor donatievoedsel zitten beide bijna vol. De vrijwilligers staan met tevreden en trotse gezichten mensen te ontvangen die nog een lootje willen kopen. De kassa is al flink gevuld met geld.

In het onderstaande audiofragment is er een audioreportage van het evenement te horen.
Audioreportage door Tisha Koeiman Nahr.

Nika Kloosterman

Nika Kloosterman is 18 jaar en woont ik het dorpje genaamd Heiloo. Thuis woont ze met haar tweelingbroer, zus, ouders en haar 3 katten. Als bijbaantje werkt ze bij een private dining als keuken assistent. Ze hoopt haar sociale skills te kunnen gebruiken door journalistiek aan de hogeschool van Utrecht te studeren. Wat ze het liefst doet is reizen, en haar droom is om dat te kunnen combineren met het vak journalistiek.