Stichtse Vecht

Lichtpunt in breukelen

Lichtpuntje in Breukelen

De feestdagen komen er weer aan, het is weer koud buiten en de dagen zijn kort. Overal waar je kijkt zie je kerstbomen en verlichting. Naar aanleiding van het naderende kerstfeest werd afgelopen 12 december in de Pieterskerk in Breukelen een zangavond georganiseerd, met koor Vamos   Iedereen was welkom op deze jaarlijkse traditie.

Het oude kerkgebouw zit vol met mensen die zijn gekomen voor deze feestelijke avond. In de kerk staan kerstbomen en andere decoratie stukken, er is gezorgd voor een duidelijke kerstsfeer deze avond. Koor Vamos is te gast en zij vullen de muren van het kerkgebouw met, de door hun voorbereide, liederen en gezangen. Iedereen is stil aan het luisteren naar de muziek. Het is een avond die door de kerk zelf is georganiseerd en het staat in het teken van de geboorte van het kindeke Jezus en zijn neef Johannes de doper, en de naderende feestdagen.

Pieter van Wijnen is een van de organisatoren van de avond. Hij geeft aan dat na de coronacrisis de kerk leger is dan voorheen bij de kerstvieringen, maar dat de mensen het nu online volgen via streamingsdiensten.  ‘’vroeger zat de kerk bomvol, maar nu na de coronacrisis is de kerk voor driekwart vol’’ dat vindt hij jammer om te zien. Volgens hem hebben mensen geen zin meer om ’s avonds naar buiten te gaan. Daar is wel een oplossing voor, de kerkdienst kun je online volgen. Zo kan het deel dat er niet fysiek bij is er toch bij zijn.

Op de vraag wat hem raakt in de muziek heeft Pieter een helder antwoord ‘’eigenlijk het geloof, dat vertolkt wordt door de muziek’’. In de kerk zitten eigenlijk vrijwel alleen mensen met een protestantschristelijke achtergrond, de liederen zijn christelijk en er is een voorganger die een meditatie heeft voorbereid. Terwijl je de regenen buiten op de ramen hoort, geeft zij ons een meditatie over wachten. Ze vertelt dat mensen dat moeilijk vinden, maar dat wachten nodig is en dat we op god moeten vertrouwen omdat hij een plan met ons heeft op zijn tijd. Ze verwijst naar Elisabeth, dat is de tante van Maria, die pas zwanger werd toen ze erg oud was terwijl ze al heel lang een kindje wilde.

Dan speelt de organist nog een stuk op het orgel, waarna het koor nog een laatste keer alles geeft en het kerkgebouw vult met een kerstlied. Iedereen zit stil te luisteren. Daarna staat iedereen op om nog gezamenlijk een kerstlied te zingen, de mensen zingen vol overtuiging mee en gaan daarna zitten voor de afsluitende dankszegging na de dienst. De voorganger bedankt iedereen in de organisatie en drukt de mensen op het hart of ze mee willen dragen aan de collecte omdat die hard nodig is om dit soort avonden te bekostigen.

De koster staat achter in de kerk met de collecte zak en een stapel foldertjes. Iedereen begeeft zich langzaam richting de uitgang, ze stoppen wat in de collectezak en pakken een foldertje. Hier en daar zoeken gemeenteleden het gesprek met elkaar op en andere helpen degene die al op leeftijd zijn met het pakken van hun fiets. Na een minuut of 10 is het plein voor de kerk verlaten en leeg, wat vooral ligt aan de regen die nog niet is gestopt. De mensen zijn weer vertrokken naar het warme onderkomens.

Audioreportage van de avond door Annebelle van Nieuwenhoven Helbach. In deze reportage woon ik Breukelen Zingt, een kerst-kerkdienst, bij. Ik probeer te achterhalen hoe de avond wordt ervaren als bezoeker vergeleken met de prijzende omschrijvingen online. Hierover praat ik met Olga, een reguliere bezoeker.

Constantijn Lindner

Hallo, ik ben Constantijn Lindner, een enthousiaste eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool van Utrecht. Geboren in Utrecht en getogen in het bruisende Dordrecht, ik ben altijd gefascineerd geweest door het luisteren naar verhalen en het vergaren van informatie. Mijn interesses en mijn nieuwsgierigheid naar de wereld om me heen hebben me naar deze studie geleid. Ik erg geïnteresseerd in de invloed die journalistiek kan hebben op de samenleving. Of het nu gaat om het verslaan van actuele gebeurtenissen, het onderzoeken van diepgaande kwesties of het vertellen van verhalen, ik geloof dat journalistiek erg belangrijk voor het begrijpen en veranderen van de wereld. Buiten de collegebanken ben ik een liefhebber van kleding en mijn sociale kring. Ik kijk ernaar uit om mijn vaardigheden te ontwikkelen, nieuwe mensen te ontmoeten en de wereld van journalistiek te ontdekken.