Eerste Nederlandse ‘Coming In’ moet zorgen voor meer gemeenschap in de LHBTI-gemeenschap

De eerste ‘Coming In’ week van Nederland wordt in Arnhem gevierd tijdens de Nationale Coming Out dag. De hele week zijn er meerdere activiteiten georganiseerd vanuit het COC.  Het doel van de week is om de LHBTIQA+ leden elkaar te laten ontmoeten binnen de gemeenschap.

Uit de kast komen en jezelf ontdekken is volgens Ricardo Brouwer, voorzitter van COC Gelderland, een heftig proces. “Je bent hierna voortdurend op zoek naar de juiste versie van jezelf en dit proces is lastig als je alleen bent,” vertelt hij.

Het kan volgens hem juist helpen als je andere LHBTI-leden ontmoet met dezelfde seksuele oriëntatie, de ‘coming in’ binnen de LHBTIQA+ gemeenschap. Met de ‘Coming In’-week zet de stad zich in voor de verbinding. “Er mag wel wat meer aandacht komen voor de zelfontwikkeling en zelfacceptatie van mensen binnen de gemeenschap, dit proces gebeurt namelijk altijd nadat je voor het eerst uit de kast komt.”

Sterke gemeenschap
Sann is geboren als vrouw, maar is non-binair. Dit houdt in dat hen zich niet identificeert als zowel man als vrouw. Het ontmoeten van transseksuele en non-binaire mensen is voor hen erg belangrijk. Hen ziet de Coming In Week dan ook als een goede ontwikkeling. “Ik heb zelf veel steun aan de transgemeenschap. Het is gewoon heel fijn om mensen in je omgeving te hebben die weten hoe het is om een buitenbeentje te zijn.”

Onbegrip leidt tot geslotenheid
Sann merkt dat veel mensen hen misgenderen en hun voornaamwoorden worden nog niet altijd even goed gerespecteerd. “Ik heb het gevoel dat het spectrum van homoseksualiteit bekender is en ook meer wordt geaccepteerd dan het trans- en non-binaire spectrum,” zegt hen. “Uit onbegrip staan mensen er ook niet echt open voor. Dit geeft wel een isolerend gevoel, maar samen sta je sterk.”

Hoe minder er over een seksuele oriëntatie bekend is, hoe makkelijker het is om hier tegen aan te schoppen en hier kritiek op te hebben. Zo is er nog niet veel bekend over transseksuelen, aseksuelen, non-binaire- en intersekse personen . “Zij hebben het dan ook een stuk lastiger,” aldus Brouwer. “Het proces van jezelf ontdekken is dan ook ingewikkelder.”

Meer acceptatie
Binnen de LHBTI-afkorting komen er steeds meer letters bij en in steeds meer steden worden objecten in een regenboogkleur weergegeven. Ricardo snapt dat dit voor mensen die hier niets mee hebben overweldigend kan zijn, maar is ervan overtuigd dat het gesprek aangaan met iemand met een andere seksuele oriëntatie uiteindelijk voor meer acceptatie en begrip zal zorgen.

Juist de zichtbaarheid van de regenboog kan zorgen voor een extra steuntje in de rug om uit de kast te komen. “Het voelt als een warme knuffel en laat zien dat het helemaal oké is om te zijn wie je bent.”

Benieuwd hoe de Coming In er toe is gegaan deze week? Luister dan onderstaande reportage over de vlaghijsing en de Pride walk door de Arnhemse binnenstad:

Wendy Willemsen

Opgegroeid met een kamer vol leesboeken, is mijn liefde voor het schrijven van verhalen begonnen. In de loop van der jaren is deze liefde alleen maar sterker geworden na het publiceren van mijn eigen boek ‘Dwaalspoor’. Tijdens het schrijven kan ik, Wendy Willemsen, mijn gedachtes loslaten en mij helemaal verdiepen in het geschreven onderwerp.