Factcheck: ‘Er is geen klimaatcrisis, dat kan je heel goed met feiten onderbouwen’

Bron: KWF

In de televisie-uitzending van Ongehoord Nederland schoof vorige week Marcel Crok aan. Crok doet al velen jaren onderzoek naar onder andere de opwarming van de aarde en is medeoprichter van CLINTEL. Dit is een onafhankelijke organisatie die objectief bericht over klimaatverandering en klimaatbeleid. Volgens Crok is er geen sprake van een klimaatcrisis. Hier is echter veel consensus over.

Volgens CLINTEL is er geen sprake van een klimaatcrisis. Dat de aarde opwarmt, de CO2 uitstoot toeneemt door ons en dat de zeespiegel stijgt zijn allemaal feiten volgens CLINTEL. Maar dat er een klimaatcrisis is, dat klopt volgens Crok niet. Wat bij deze claim belangrijk is om te benadrukken, is dat de claim meer te maken heeft met de persoonlijke interpretatie van het woord ‘crisis’ in plaats van de daadwerkelijke milieuproblemen. Crok zegt dat er geen sprake is van een klimaatcrisis volgens zijn interpretatie van het woord crisis.

Het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change publiceert sinds de jaren ‘90 rapporten met de wetenschappelijke opvattingen over het klimaat. Het IPCC is een neutrale organisatie die zelf geen onderzoek uitvoert. De rapporten die ze publiceren worden geschreven door honderden klimaatwetenschappers die de laatste klimaatonderzoeken verzamelen, beoordelen en samenvoegen. Alle klimaatwetenschappers mogen hieraan bijdragen, ook de klimaatsceptici. Vanuit deze organisatie komt duidelijk de consensus naar voren: we hebben te maken met een klimaatcrisis. Echter wordt de opwarming van de aarde niet alleen veroorzaakt door de mens, maar dat de mens van grote invloed is, daar zijn de meeste wetenschappers het over eens. Toch blijven veel wetenschappers kritisch op hoe groot de invloed van de mens is en welke factoren een rol spelen. Volgens het IPCC is het uiterst waarschijnlijk dat het grootste deel van de opwarming sinds het midden van de twintigste eeuw door menselijk handelen is veroorzaakt.

Wanneer spreken we van een klimaatcrisis?

Om de claim te onderzoeken is het antwoordt op de vraag: ‘wanneer is er een klimaatcrisis?’ belangrijk. Op deze vraag is echter geen concreet antwoordt. Wanneer we bijvoorbeeld van een economische crisis spreken, dan is er echt een concreet antwoordt met ‘eisen’. (We spreken van een economische recessie als er minimaal 6 maanden een negatieve economische groei is). Voor het woord ‘klimaatcrisis’ zijn er geen eisen.

Volgens prof. mr. dr. Helen Stout is er geen objectief criterium. ‘Een crisis is een acute noodsituatie. Het is een terminologische kwestie waar een zware politieke lading achterzit’, aldus Stout.

Crok kan dus mogelijk vinden dat de kilmaatsituatie op dit moment niet voldoet aan zijn interpretatie van een crisis, terwijl andere partijen dit wél zo zien. Andere instanties en wetenschappers spreken wél van een crisis, omdat volgens hun interpretatie daar wel degelijk sprake van is.

Conclusie:

Het gaat hierbij dus om hoe wetenschappers en instanties het begrip ‘crisis’ interpreteren. Er is geen duidelijke definitie van het woord klimaatcrisis. De meningen zijn hierover verdeeld.

Geraadpleegde bronnen:

Ook is er voor deze factcheck gesproken met Marcel Crok, medeoprichter van CLINTEL en wetenschapsjournalist.

Er is gesproken Prof. mr. dr. Helen Stout, wetenschappelijk onderzoeker aan de Universiteit Rotterdam.

En met Raki Ap, perswoordvoerder van Extinction Rebellion en rijksambtenaar.

Cocó Stout

Cocó Stout is een 21 jarige student en komt uit Rotterdam. Zij zit in haar tweede jaar van de journalistiek opleiding in Utrecht. Ze is geïnteresseerd in kunst, cultuur en wereldproblemen. Zij wil pakkende en kritische verhalen schrijven om op die manier bewustwording te creëeren bij mensen. (Contact: Coco.stout@student.hu.nl)