Chinees Nieuw Jaar zorgt voor extra druk op wereldwijde handel

Chinees Nieuw Jaar zorgt voor extra druk op wereldwijde handel

Containership in de haven van Hamburg

Dat de wereld afhankelijk is van China, is wel duidelijk in de export cijfers. In 2018 exporteerde China 2 244,7 miljard euro aan goederen, volgens de cijfers van het Centraal Plan Bureau. De laatste tijd komt de wereldwijde handel door ontwrichtingen, zoals de Rode Zee Crisis, en de fabriekenstop tijdens Chinees Nieuw Jaar, in de problemen.

Sinds eind november vallen Houthi-rebellen containerschepen aan in de Rode Zee, wat zorgt voor ontwrichting in de scheepsvaart. De Houthi’s zijn een Jemenitische organisatie die zijn opgekomen in de jaren negentig. Sinds 2014 hebben zij grote delen van Jemen veroverd, onder andere de hoofdstad Sanaa, waar zij momenteel ook aan de macht zijn. Zij willen graag de identiteit van de Zaidi’s beschermen en vechten tegen het uitbreidende salafisme in Jemen.

De aanvallen op de containerschepen hebben te maken met de oorlog tussen Hamas en Israël. De rebellen geven aan dat zij specifiek schepen aanvallen die samenwerken met Isräel. Yahya Sare’e, woordvoeder van de Houthi’s vertelt op X dat zij opkomen voor hun Palestijnse broeders, en dat zij doorgaan met de militaire operaties totdat Israël stopt met de agressie tegen Gaza en de Westelijke Jordaanoever. In de praktijk worden er ook andere schepen aangevallen, zo ook schepen van de Deense rederij Maersk. Zij en andere rederijen hebben besloten een andere vaarroute aan te nemen. Volgens Rico Luman, senior sector econoom bij ING, varen nu 90% van de schepen die oorspronkelijk door de Rode Zee vaarden, nu langs Kaap de Goede Hoop, Zuid-Afrika. De vaarroute via Kaap de Goede Hoop is langer en levert vertraging op. Producten komen niet op tijd aan waardoor er nog meer vertragingen verderop in de keten ontstaan, vertelt Rico Luman.

Het Chinees nieuwjaar heeft jaarlijks ook invloed op de wereldwijde handel. Tijdens de feestperiode, dit jaar van 10 februari tot en met 17 februari 2024 sluiten de fabrieken op het vaste land zodat werknemers samen kunnen zijn met hun familie. Volgens Dachser, een bedrijf wat zich bezig houdt met de wereldwijde logistiek, sluiten fabrieken vaak al één tot twee weken voor de feestdagen beginnen. Jaarlijks heeft dit impact op de handel. Het zorgt ervoor dat bedrijven van te voren aanpassingen maken in hun schema, bijvoorbeeld door vroeg hun voorraden in te slaan.

Over de auteur