Vitesse dreigt failliet te gaan: ‘Dat zou een groot verlies zijn voor de Nederlandse voetbalwereld.’

Spandoek ter viering van het 130 jarige bestaan in 2022.

Het is weer onrustig bij Vitesse, de club dat als bijnaam heeft: Hollywood aan de Rijn. Doet haar bijnaam eer aan, het is al 2 jaar onrustig binnen de club. Vitesse is verwikkeld in een slepend overname traject, hierdoor is de club in financiële problemen gekomen. Het kan dus dat een van de oudste clubs van Nederland gaat verdwijnen, niet alleen door de degradatie maar ook misschien wel voorgoed.

Problemen

De problemen zijn ontstaan in februari 2022 met de inval van Oekraïne. Vitesse haar eigenaar is op dat moment de in Charkov geboren Rus Valery Oyf. Hij heeft de club sinds 2018 in handen en hij dekt de tekorten die Vitesse aan het eind van elk boekjaar noteert. In september 2022 presenteerden Vitesse haar nieuwe beoogd eigenaar, Colly Parry de Amerikaan die met zijn Common Group al twee clubs in bezit heeft. Het Belgische Patro Eisden en het Engelse Leyton Orient. Vitesse dacht dat zij hierdoor snel uit de problemen zouden zijn, echter gooide de licentiecommissie van de KNVB roet in het eten. Het onderzoek duurde lang en tussendoor kreeg de Arnhemse club nog een onderzoek aan haar broek, dit ging over de vermeende invloed van oud-Chelsea eigenaar Roman Abramovich. Hij zou de club via, via hebben gefinancierd via de verschillende eigenaren. Dit heeft het proces andermaal vertraagd, Vitesse is tot op heden nog aan het wachten op de onderzoeksresultaten van dit onderzoek. De overname van de club door de Common Group is door de licentiecommissie afgelopen februari afgekeurd.

Sportief

‘Believe in more’ dat is de titel van het vijf jaren plan van Vitesse in 2021. Hierin staat dat Vitesse een vaste waarde moet worden in Europa. Nu zoon drie jaar later moet de club plannen gaan maken voor degradatie, met vijf punten achterstand op de ‘’veilige plek’’ zestien in de eredivisie staat de ploeg van hoofdtrainer Edward Sturing er niet goed voor. Met nog negen wedstrijden te gaan, moet Vitesse een achterstand van vijf punten op concurrent RKC Waalwijk weg te zien werken. Mocht Vitesse degraderen dan komt de ploeg in nog grotere problemen, omdat in de Keuken Kampioen divisie de tv gelden fors minder zijn dan in de Eredivisie. Flinke bezuinigen zijn dan nodig om de club van de ondergang te redden. De aankomende weken moet gaan blijken wat het lot van de Arnhemse club wordt.

Kijk hieronder naar de reportage over Vitesse: