Internationale dag ter bestrijding van Racisme en Discriminatie

Op 21 maart markeert de Verenigde Naties de ‘Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie’. Dit jaar heeft de Stad Brussel samen met het departement Openbaar Onderwijs en de dienst Gelijke Kansen een bijzonder initiatief ontplooid: een posterwedstrijd rondom het thema rassendiscriminatie. Dit initiatief komt precies op tijd, gezien de ‘Dagen tegen Racisme en Antisemitisme’ die in Brussel plaatsvinden van 19 t/m 24 maart.

Het organiseren van dergelijke evenementen is van cruciaal belang in de voortdurende strijd tegen racisme en discriminatie in België. Deze wedstrijd biedt niet alleen een platform voor individuen om hun creativiteit en gedachten te delen over dit gevoelige onderwerp, maar benadrukt ook het belang van educatie en bewustwording in het bestrijden van vooroordelen en discriminatie.

De winnende poster van deze wedstrijd zal een integraal onderdeel worden van de anti-racismecampagne van de Stad Brussel. Het zal worden verspreid via verschillende kanalen, waaronder sociale media, reclameborden en in alle scholen en bibliotheken van Brussel. Dit garandeert een brede verspreiding van de boodschap en draagt bij aan het creëren van een inclusieve en bewuste samenleving.

De prijsuitreiking voor de posterwedstrijd vond plaats op 20 maart 2024 om 14u in de Bibliotheek Bruegel in Brussel. Dit evenement biedt een uitgelezen kans om de winnende inzending te vieren en het belang van de strijd tegen racisme en discriminatie te benadrukken.

In een tijd waarin racisme en discriminatie wereldwijd toenemen, zijn initiatieven zoals deze posterwedstrijd essentieel. Ze herinneren ons eraan dat het aanpakken van racisme een gedeelde verantwoordelijkheid is en dat we samen moeten werken om een inclusieve en rechtvaardige samenleving te bevorderen. Het is een stap voorwaarts in de richting van een toekomst waarin diversiteit wordt gevierd en discriminatie geen plaats meer heeft.

Tekst: Sem Gelissen

Audio: Sem Gelissen

Sem Gelissen

Mijn naam is Sem Gelissen. Ik ben geboren en getogen in het prachtige Limburg, maar momenteel woonachtig in Utrecht. Ik ben zeer breed geïnteresseerd, en daarom kunnen jullie een hoop verschillende onderwerpen van mij verwachten. Ik hoop dat mensen kennis opdoen door middel van mijn producties.